مجری طرح برنج گفت: امسال تولید برنج بدون مصرف سموم در شالیزار‌های شمال در سطح ۵ هزارهکتار اجرا شد.

سهراب سهرابی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنابر آمار  تاکنون سطح زیرکشت برنج کشور از ۶۰۰ هزار هکتار گذشته است و عملیات کشت برنج همچنان  در مناطق جنوبی کشور ادامه دارد.

به گفته او، بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته، بذور اصلاح شده و نهاده‌های کشاورزی همچون کود‌های شیمیایی را در سه استان گیلان، مازندران و گلستان در اختیار کشاورزان قرار دادیم و همچنان مدیریت آفات و بیماری و علف‌های هرز در حال انجام است.

سهرابی ادامه داد: چندسالی است که در کشور کشت مستقیم برنج در مزرعه را آغاز کردیم که در روش سنتی کشاورزان نشا برنج تولید می‌کنند، همچنین روش خشکه کاری برنج را وارد مزارع کردیم به طوریکه برنج مستقیما همانند مزرعه گندم با دستگاه خطی‌کار کشت می‌شود و از طرفی با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در مزارع هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد که براین اساس آب مصرفی در مزرعه ۳۰ درصد کاهش یافته و کشاورزان زراعت برنج را راحت‌تر انجام می‌دهند.

مجری طرح برنج با بیان اینکه سطح زیرکشت برنج همانند سال گذشته به ۷۷۰ هزار هکتار می‌رسد، افزود: برای ارتقای بهره وری آب در مزارع برنج چند موضوع را مدیریت می‌کنیم، براین اساس استفاده از ارقام پرمحصول به جای محلی، مدیریت تغذیه و مدیریت آفات و بیماری و علف‌های هرز را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم ضمن جلوگیری از آلودگی محیط زیست، محصول تولیدی سالم تری داشته باشیم.

این مقام مسئول سرانه مصرف برنج به ازای هر نفر را برمبنای گزارش مرکز آمار ۳۵ کیلو اعلام کرد و گفت: با احتساب جمعیت ۸۵ میلیون نفری سالانه ۳ میلیون تن برنج مورد نیاز است که سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتُن برنج در داخل تولید شد.

مجری طرح برنج درباره آخرین وضعیت تولید برنج بدون استفاده از سم مصرفی گفت: برای تولید برنج بدون استفاده از سموم مصرفی از مدیریت تلفیقی شامل روش‌های زراعی، سموم و کود‌های بیولوژیک استفاده می‌کنیم که براین اساس امسال در سطح ۵ هزار هکتار تولید برنج بدون استفاده از سم مصرفی در سه استان شمالی اجرا شد و اکنون در حال مدیریت است که براین اساس محصول آن با برند نشان سلامت سازمان تحقیقات به بازار عرضه می‌شود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار