بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص تولید و واردات کالا‌های اساسی، محدودیتی در عرضه این اقلام برای ایام‌محرم وجود ندارد.

بررسی های میدانی از سطح بازار نشان می دهد که تمامی کالاهای اساسی ایام محرم نظیر شکر، برنج، روغن، چای، حبوبات، مرغ و گوشت به وفور در بازار موجود است و همواره هیچ گونه محدودیتی در عرضه وجود ندارد.

محمدجعفری معاون بازرگانی پشتیبانی امور دام با بیان اینکه در توزیع مرغ و گوشت ایام محرم محدودیتی در عرضه به هیئت های مذهبی نداریم، گفت: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته در حوزه پشتیبانی امور دام ۱۵ هزارتن مرغ منجمد و ۵ هزارتن گوشت منجمد گوساله برای ایام محرم در نظر گرفته شده که براساس برش استانی، دستورالعمل های مربوط به تنظیم به استان ها ابلاغ کردیم.

جعفری قیمت هرکیلو مرغ منجمد درب کشتارگاه را ۶۰ هزار و ۷۰۰ تومان را اعلام کرد و گفت: قیمت مصوب هرکیلو گوشت منجمد ۳۱۵ هزارتومان است که اکنون حداکثر با قیمت ۳۰۵ هزارتومان در اختیار هیئت های مذهبی عرضه می شود.

امسال طبق برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی شرکت های بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام مکلف به توزیع کالا و تنظیم بازار ایام محرم شدند که انتظار می رود اتاق اصناف و سازمان حمایت با اعمال نظارت کافی در سطح بازار داشته باشند تا سودجویی و گرانفروشی در بازار رخ ندهد.

در همین ارتباط مسعود امرالهی مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت جهاد به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر ابلاغ برش های تخصیصی از سوی معاونت بازرگانی به سازمان جهاد کشاورزی استان ها، مشکلی در توزیع اقلام اساسی به هیئت های مذهبی نداریم. 

او بیان اینکه محدودیتی در توزیع اقلام اساسی هیئت های مذهبی نداریم، افزود: کالاها بر مبنای قیمت مصوب عرضه می شود و در طرح تشدید نظارتی ایام‌محرم با متخلفان برخورد می شود،  از این رو افراد گرانفروشی کالاها را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند تا بازرسان مجموعه جهاد کشاورزی سازمان حمایت و اتاق اصناف در اسرع وقت رسیدگی کنند.

رصدها از سطح بازار نشان می دهد که نرخ کنونی هرکیلو گوشت گوساله منجمد ۲۸۵ هزارتومان، گوشت مخلوط گوسفندی گرم وارداتی۳۱۶ هزارتومان، گوشت گوساله گرم شامل ران و سردست و راسته وارداتی ۲۹۹ هزارتومان، چرخ کرده وارداتی تنظیم بازار  ۲۷۵ هزارتومان، مرغ گرم ۸۰ هزارتومان، برنج ایرانی ۷۰ تا ۱۲۰ هزارتومان، برنج خارجی ۵۰ تا ۷۰ هزارتومان، چای ۵۰۰ گرمی ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزارتومان و حبوبات انواع مختلف هرکیلو از ۷۰ تا ۱۱۰ هزارتومان است.

با توجه به برش های استانی و تخصیص سهمیه هر استان، هیئت های مذهبی با در دست داشتن معرفی نامه از سازمان تبلیغات می‌توانند اقلام مورد نیاز را از مراکز خریداری کنند و همواره هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

جبرئیل برادری رئیس جهاد کشاورزی تهران درباره تخصیص سهمیه تنظیم بازار اقلام و کالاهای ضروری ویژه محرم برای هیئت‌های مذهبی گفت: این کالاها شامل برنج، گوشت قرمز و شکر است.  امسال برای هیئت های مذهبی در استان تهران ۷۵۰ تن گوشت قرمز، ۲۶۵۰ تن گوشت مرغ، ۳۲۰۵ تن برنج و ۱۴۰۰  تن شکر در نظر گرفته شده است. براین اساس هیئت های مذهبی می توانند با در دست داشتن معرفی نامه به سردخانه های تهرانپارس و هشت شهریور برای دریافت گوشت قرمز منجمد و مباشرین سازمان تبلیغات و امور مساجد برای دریافت برنج و شکر مراجعه کنند.

رئیس جهاد کشاورزی تهران با بیان اینکه توزیع اقلام اساسی تا پایان صفر ادامه دارد، گفت: هرکیلو برنج با نرخ ۳۵ هزارتومان، شکر ۴۲هزار و ۵۰۰ تومان، گوشت قرمز منجمد ۳۰۰هزارتومان و گوشت مرغ منجمد ۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان در این طرح عرضه خواهد شد.

محدودیتی برای اقلام اساسی ایام‌محرم نداریم

رضا کنگری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از رکود بازار کالاهای اساسی خبر داد و گفت: در تامین کالاهای اساسی ایام محرم مشکلی نداریم به طوریکه روند عرضه و تقاضا برنج، روغن و حبوبات از تعادل برخوردار است.

او با بیان اینکه کمبودی در عرضه اقلام اساسی ایام محرم نداریم، افزود: با ازدیاد تقاضا برای خرید کالاهای اساسی، محدودیتی در بازار نداریم به طوریکه تمامی کالاها به وفور موجود است. با توجه به آنکه در تخصیص شکر برای اتحادیه بنکداران در ایام محرم سهمیه ای در نظر نگرفتند، لذا در تامین شکر دچار مشکل هستیم. فراوانی کالا یکی از دلایل ثبات قیمت در بازار است که انتظار می روند این روند در بازار استمرار یابد.

قیمت میوه در ایام‌محرم کاهش می یابد

اکبر یاوری رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی گفت: بنابر آمار حداکثر مصرف سیب زمینی و پیاز در ۱۰ روز نخست محرم با احتساب نیاز خانوار و تکایا و هیئت های مذهبی ۹۰۰ تن است که میزان عرضه بیش از این رقم خواهد بود.

او قیمت هرکیلو سیب زمینی در میدان مرکزی را ۷ تا ۱۲ هزارتومان، پیاز ۸ تا ۱۵ هزارتومان، گوجه فرنگی ۶ تا ۱۲ هزارتومان، سبزی جور( پلو، آش، قورمه) ۱۰ تا ۱۲ هزارتومان و سبزی خوردن ۱۵ تا ۲۵ هزارتومان اعلام کرد. با توجه به فراوانی عرضه در برابر تقاضا پیش بینی می شود که قیمت میوه در ایام‌محرم ۱۰ درصد کاهش یابد.

 قیمت گوشت در ایام محرم نوسانی ندارد

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: طبق روال همه ساله در ایام‌محرم تقاضا برای خرید گوشت منجمد از سوی هیئت های مذهبی افزایش می یابد که بنابر برنامه ریزی صورت گرفته محدودیتی در توزیع نداریم‌.

متوسط قیمت هرکیلو دام سبک با وزن بالای ۴۵ کیلو در سطح کشور را ۲۷۵ تا ۲۸۵ هزارتومان و دام سنگین ۱۸۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: اکنون هرکیلو لاشه گوسفندی ۵۵۰ تا ۵۷۰ هزارتومان و لاشه گوساله ۳۶۰ هزارتومان و گوشت منجمد گوساله در محدوده ۳۰۰ هزارتومان توزیع می شود. با توجه به حجم واردات گوشت منجمد و گرم گوسفندی و گوساله، کمبودی در عرضه نداریم که بر التهاب بازار گوشت ایام محرم با ازدیاد تقاضا اثر بگذارد.

 ثبات و آرامش بازار مرغ در ایام محرم

محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش حجم جوجه ریزی های اخیر که تولید آن در این مقطع در حال عرضه است، نوسانی در قیمت مرغ ایام محرم نخواهیم داشت. بنابر سیاست وزارت جهاد مبنی بر افزایش جوجه ریزی ها، وضعیت عرضه بر مصرف غلبه دارد که همین امر منجر به روند کاهش قیمت مرغ زنده در بازار شده است.

کمالی سروستانی ادامه داد: بنابر آمار ماهانه ۲۶۰ هزارتن گوشت مرغ در کشور تولید می شود، درحالیکه حداکثر نیاز بازار ۲۳۰ هزارتن است‌. با توجه به حجم تولید مرغ گرم و مازاد عرضه، نیازی به توزیع مرغ منجمد در بازار نداریم.

همه ساله در ایام محرم قیمت کالاهای اساسی با التهاباتی در بازار روبرو بود که خوشبختانه امسال بنابر تدابیر صورت گرفته مبنی بر افزایش حجم جوجه ریزی و واردات گوشت و برنج خارجی، کمبودی در عرضه نداریم که بر التهاب بازار اثر بگذارد و کماکان پیش بینی مسئولان بر آن است که با ازدیاد تقاضا در ایام‌محرم قیمت ها دچار نوسان نشود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار