رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که تا پایان سال با رفع موانع صادراتی، صادرات شیرخشک به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزارتُن برسد.

سیاوش سلیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همه ساله در فصل تابستان تولید شیرخام روند کاهشی داشت، اما امسال تولید شیرخام و در نهایت تولید شیرخشک با افزایش ۲۰ درصدی به بیش از ۲۰ هزارتُن رسیده است.

به گفته او، بنابر آمار، ماهانه ۸ هزارتُن شیرخشک در داخل مصرف می‌شود که مابقی آن مازاد است که باید صادر شود. براین اساس دپوی کنونی شیرخشک در انبار‌ها بیش از ۶۰ هزارتُن است که همین باعث شده قیمت شیرخشک به کمتر از نرخ تمام شده برسد.

سلیمی ادامه داد: در حال حاضر مشکل مازاد شیرخشک با رفع موانع صادرات مرتفع می‌شود و در صورت تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت شیرخشک، راهی جز پرداخت مشوق صادراتی وجود ندارد.

به گفته او، برآورد‌ها حاکی از آن است که با افزایش قیمت شیرخام، تولید ماهانه شیرخشک به بیش از ۳۰ هزارتُن برسد چراکه با افزایش قیمت شیرخام، مصرف لبنیات کاهش می‌یابد و از طرفی افزایش تولید شیرخام در دستور کار وزارت جهاد قرار دارد به طوریکه براساس برآورد‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود تولید شیرخام در سال آینده به ۱۴.۷ میلیون تُن برسد.

 او با بیان اینکه قاچاق شیرخشک صحت ندارد، افزود: آمار گمرک و تولید حاکی از آن است که قاچاق شیرخشک نداریم چراکه برای قاچاقچیان توجیه اقتصادی ندارد.

 رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی قیمت کنونی شیرخشک در بازار‌های منطقه را ۱.۸ تا ۲ دلار اعلام کرد و افزود: هم اکنون شیرخشک توسط صادرکنندگان ۲ دلار و کمتر از این نرخ در بازار‌های منطقه عرضه می‌شود که براین اساس قاچاق شیرخشک معنا ندارد و چنانچه قاچاق شیرخشک انجام می‌شد، با این حجم مازاد در کارخانجات روبرو نبودیم.

سلیمی گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با رفع موانع صادراتی تا پایان سال ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتُن شیرخشک صادر شود که ارزآوری حاصل از صادرات به ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار