مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: قیمت کنونی هر کیلو بره نر ۳۱۰ تا ۳۲۰ هزار تومان است.

افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه  مشکلی در عرضه دام زنده نداریم، گفت: قیمت کنونی هر کیلو بره  نر پروار  ۳۱۰ تا ۳۲۰ هزارتومان  است که در ماه محرم بدلیل ازدیاد تقاضا  احتمال نوسان جزئی قیمت دام در بازار وجود دارد.

به گفته او، با پایان دهه اول محرم، شرایط به حالت نرمال باز می گردد که بر این اساس قیمت ها قدری کاهش می یابد.

صدردادرس ادامه داد: بارها اعلام کرده ایم که قیمت کنونی گوشت قرمز در بازار سنخیتی با دام زنده ندارد که این موضوع ارتباطی به تولیدکننده ندارد، کمااینکه در بسیاری از موارد شاهد اختلاف قیمت دام و گوشت در بازار بودیم که این موضوع ناشی از مشکلات شبکه توزیع است.

مدیرعامل  اتحادیه دام سبک با بیان اینکه در بسیاری از مواقع شاهد عدم همخوانی قیمت دام و گوشت در بازار هستیم، افزود: شبکه توزیع در خیلی مواقع قیمت ها را با نرخ های دلخواه در بازار عرضه می کند، اما ملاک ما قیمت دام زنده است که بر این اساس نوسان قیمت گوشت خارج از حیطه تولیدکننده است.

کاهش جمعیت دام زنده در فصل بهار قابل توجه نیست

او درباره آخرین وضعیت جمعیت دام سبک در کشور گفت: بنابر اعلام مرکز آمار در پایان اسفند و اول بهار، جمعیت دام سبک کشور ۷۲ میلیون راس بود که طبق کلیات مرکز آمار مطابق با شرایط هر سال جمعیت دام سبک به ۷۰ میلیون رسیده است چراکه همه ساله از اول بهار تا اول تابستان ۳ ماهه کشتار می شود که بر این اساس کاهش جمعیت دام قابل توجه نیست.

صدردادرس درباره آخرین وضعیت جمعیت گله های مولد افزود: بر اساس گزارش مرکز آمار در پایان زمستان ۱۴۰۲، جمعیت گوسفند کشور ۵۴ میلیون راس و جمعیت بزها ۱۸ میلیون راس است که حدود ۲۹ میلیون راس گوسفند مولد و ۹ میلیون راس بز مولد داریم که براین اساس جمعیت دام مولد کشور حدود ۳۸ میلیون راس است.

به گفته او، بنابر آمار جمعیت کنونی دام سبک و سنگین مناسب بوده که اگر به قیمت عادلانه جذب نشود، تولید دچار آسیب می شود.

توزیع گوشت تولید داخل از طریق کالابرگ راه حلی موثر برای بازگشت رونق

مدیرعامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد مرتع، دام ها تا رسیدن به وزن کامل نگهداری می شوند، در حالیکه سنوات گذشته به سبب ضعیف بودن مراتع دام ها به وزن کامل نمی رسید و بعد در بازار کشتار می شد که بر این اساس از سرمایه های کشور بصورت کامل برای تولید گوشت استفاده نمی شد، اما در شرایط کنونی به سبب شرایط مساعد مرتع دام با وزن‌کامل به بازار عرضه می شود که تا حد زیادی می تواند جبران کاهش جمعیت قبل را بکند.

او درباره اینکه نیازی به صادرات دام زنده نداریم، افزود:  بنده معتقدم به جای صادرات دام زنده به بازارهای هدف، دولت چهاردهم با بکارگیری برخی تدابیر باید زمینه مصرف دام‌ تولید داخل را در بین مصرف کنندگان فراهم کنند تا به جای گوشت وارداتی از گوشت تولید داخل مصرف کنند که بر این اساس رونق به تولید داخل باز می گردد که این امر بر بازار و قیمت اثرگذار است.

صدردادرس گفت: استفاده از ظرفیت کالابرگ الکترونیک به منظور توزیع گوشت تولید داخل یکی از ارزانترین راهکارها محسوب می شود که امیدواریم در دولت چهاردهم عملیاتی شود تا با حمایت از تولیدکننده داخل، مردم از گوشت تولید داخل که کیفیت بهتری دارد، استفاده کنند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار