بنابر گفته سخنگوی صنعت برق خاموشی برنامه ریزی شده برای بخش خانگی در دستورکار نبوده و اهداف بر روی تحقق مدیریت مصرف و پاداش خوش مصرفی است.

صنعت برق کشور، روز‌های طاقت فرسایی را پشت سر می‌گذارد. در چند روز اخیر و همزمان با افزایش گرمای هوا، رشد مصرف برق نیز شکلی صعودی داشته و رکورد سال‌های گذشته را شکسته است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که در اولین روز از نیمه دوم تیر، مصرف برق با رشد حدود ۸ هزار مگاواتی در اوج بار روز، مصرف ۷۶ هزار و ۷۳۷ را ثبت کرده اند. این میزان از مصرف در روز‌های اخیر نیز استمرار داشته و بر اساس آخرین گزارش مدیریت شبکه برق کشور، در تاریخ ۲۰ تیر مصرف برق در پیک روزانه به عدد بی سابقه ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات رسیده و در پیک شبانه هم ۷۱ هزار و ۶۳۳ مگاوات به ثبت رسیده است. این در حالی است که روز مشابه سال گذشته ۶ هزار مگاوات مصرف کمتری به ثبت رسیده بود.

رشد بدبینانه مصرف برق محقق شد

در برنامه ریزی‌های آمادگی برای تابستان امسال، به گفته مسئولان صنعت برق سه وضعیت برای رشد مصرف مصرف برق پیش بینی شد. این سناریو‌ها به ترتیب در شرایط خوشبینانه، عادی و بدبینانه به ترتیب رشد ۳.۵، ۴.۵ و ۶ درصدی انرژی برق مورد نیاز کشور پیش بینی کرده بود. مدیرعامل شرکت توانیر پیش‌تر به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: در صورتی که دما به شدتی که پیش‌بینی شده نباشد، انتظار می‌رود مصرف برق به ۷۵ هزار و ۵۰۰ مگاوات برسد، اما در صورت افزایش دما قطعا رشد ۶ درصدی مصرف را شاهد خواهیم بود و اوج مصرف برق به ۷۷ هزار و ۷۵۰ مگاوات خواهد رسید.

با نگاهی به آماری که بالاتر گزارش شد، به نظر می‌رسد سناریو بدبینانه رشد مصرف در حال تحقق بوده و به مرز پیش‌بینی ها در شرایط بدبینانه نزدیک شده است. سخنگوی صنعت برق به باشگاه خبرنگاران جوان در مورد برنامه‌های صنعت برق برای پاسخگویی به نیازی فراتر از سناریو بدبینانه گفت: رشد مصرف برق را در سه سطح مختلف پیش‌بینی و برای آن برنامه ریزی کرده بودیم. با توجه به گرمای هوا پیش‌بینی های بدبینانه در آستانه تحقق است. اما برای چنین شرایطی نیز برنامه ریزی کرده و آمادگی داریم.

تعطیلی ادارات در سطح استانی پیشنهاد شده است

او در پاسخ به اینکه آیا قطعی برق در این برنامه‌ها نیز وجود دارد نیز گفت: برنامه ریزی در این خصوص صورت نگرفته و بیشتر برنامه ریزی‌های ما در بخش مدیریت مصرف و پاداش مدیریت مصرف است که در صورت تحقق صرفه جویی مشترکان مشکلی برای تامین پایدار برق نداریم.

مدیرعامل شرکت توانیر در این باره که تصمیمی برای پیشنهاد تعطیلی ادارات کشور داده شده یا خیر؟ گفت: تاکنون از طرف وزارت نیرو درخواستی برای تعطیلی در سطح ملی ارائه نشده، اما در سطح استانی به دلیل شرایط ویژه و گرمای هوا در بعضی استان ها برای تعطیلی و یا کاهش ساعت ادارات تصمیم گیری شده که در مدیریت مصرف برق نیز موثر خواهد بود. در روزهای آتی با نگاهی به رشد مصرف برق در کشور، شاید پیشنهاد تعطیلی در سطح ملی نیز داده شود.

این روز‌ها که رشد مصرف برق تداوم پیدا کرده و فشار به تجهیزات تامین برق مضاعف است، مشترکان خانگی در مناطقی از کشور قطعی هایی را تجربه کرده اند که سخنگوی برق در گفتگوی تلویزیونی در این باره گفت: ۱ میلیون کیلومتر طول شبکه‌های برق کشور است؛ این شبکه پهناور در معرض حوادث طبیعی و زیست محیطی است و از طرفی در طول تابستان تجهیزات به دلیل افزایش مصرف برق در معرض حادثه بیشتری قرار می‌گیرند. قطعی‌هایی هم که رخ می‌دهد ناشی از حوادث و اجتناب ناپذیر است. خوشبختانه نرخ خاموشی به ازای هر مشترک روند کاهش داشته و از حدود ۱.۲ دقیقه به ازای هر مشترک در روز به ۱.۰۶ در پایان سال گذشته رسیده است.

مشترکان با تعدیل مصارف و استفاده از سیستم‌های سرمایشی در درجه رفاه می توانند در تامین پایدار برق نقش آفرینی کنند. استفاده از کولر‌های آبی در دور کند، به طور قابل توجهی مصرف برق را می‌کاهد و در کولر‌های گازی هم هر درجه افزایش دما ۳ درصد میزان مصرف برق این وسایل سرمایشی را کاهش می‌دهد. به بیانی دیگر با تنظیم کولر‌های گازی از ۱۷ درجه به ۲۴ درجه که دمای آسایش است، امکان کاهش ۲۰ درصدی مصرف این وسایل وجود دارد. همچنین عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج در کاهش فشار به شبکه برق موثر خواهد بود.

وزارت نیرو برای این همراهی مشترکان نیز مانند سال گذشته پاداش خوش مصرفی در نظر گرفته و بر اساس آنچه که شرکت توانیر اعلام کرده تاکنون ۸.۵ میلیون مشترک برق که معادل ۳۴ درصد مشترکان صنعت برق است، در این طرح شرکت کرده اند و مجموعا ۱۸۰ میلیارد تومان پاداش به آنها پرداخت شده است. ۹۰۰ هزار مشترک نیز قبض رایگان دریافت کرده اند. طرح پاداش مدیریت مصرف برق برای بخش خانگی و تجاری تا پایان شهریور برقرار است و مشترکان می‌توانند از همین حالا نیز با مدیریت مصرف خود مشمول جوایز صنعت برق شوند.

خبرنگار: امیرمحمد درویشی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Norway
شهبازی
۰۸:۵۵ ۲۲ تير ۱۴۰۳
نه تورو خدا، بیایین تو دستور کار قرار بدین. فقط همینو کم داشتیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۲ تير ۱۴۰۳
چرا ادارات دولتی از پنل های خورشیدی استفاده نمی کنند لطفا دولت ادارات دولتی و بانک‌ها را موظف به استفاده از پنل‌های خورشیدی کند.
آخرین اخبار