دبیر انجمن انبوه سازان مسکن گفت: تکمیل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن باید از سوی دولت چهاردهم پیگیری شود.

فرشید پورحاجت دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه دولت سیزدهم ۱۲۷ هزار واحد از ۴۰۰ هزار مسکن مهر باقیمانده را تحویل  داده و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن را در دست ساخت دارد گفت: دولت چهاردهم باید این پروژه های نیمه تمام را به اتمام برساند و سیاست‌ها و رویکردهای دولت سیزدهم در حوزه ساخت مسکن را  ادامه دهند.

وی اظهار کرد: دولت چهاردهم باید مسئولیت  کامل به اتمام رساندن واحدهای نهصت ملی مسکن را پیگیری کند چراکه متقاضیان بسیار زیادی چشم انتظار تکمیل این واحدها هستند.

پور حاجت با بیان اینکه برای حل مشکل مسکن، دولت باید چندین اقدام اساسی را به طور همزمان انجام دهد گفت: نخستین و مهم‌ترین اقدام، اجرای دقیق قوانین تصویب‌شده از سوی مجلس است. به طور مشخص، مجلس تصویب کرده است ۳۰۰ هزار هکتار به محدوده شهر‌ها و روستا‌ها اضافه شود.

وی افزود: این اقدام باعث افزایش عرضه زمین و به تبع آن، کاهش قیمت زمین و مسکن خواهد شد. با افزایش عرضه زمین، امکان ساخت‌و‌ساز بیشتر فراهم می‌شود و این امر به کاهش بحران مسکن کمک خواهد کرد. 

او با بیان اینکه دولت همچنین می‌تواند با ارائه تسهیلات و کاهش هزینه‌های نظارت، بیمه، پروانه ساخت و عوارض، شرایط را برای ساخت‌و‌ساز مسکن از سوی مردم تسهیل کند گفت: اگر افراد زمین داشته باشند، انگیزه بیشتری برای ساختن مسکن پیدا می‌کنند و دولت نیز می‌تواند نظارت کند که در صورت عدم‌ساخت، زمین اعطایی به افراد دیگری داده شود که توانایی ساخت داشته باشند. 

پورحاجت با اشاره به وضعیت کلان بازار مسکن، اظهار کرد:ما یک قانون بالادستی داریم که به تمام دولت‌ها تکلیف شده و آن هم قانون جهش تولید مسکن است. بر همین اساس، تمام دولت‌ها باید برای تولید مسکن کشور برنامه‌ریزی داشته باشند.

پورحاجت  تاکید کرد:هر دولتی که روی کار بیاید و شروع به فعالیت کند، مهم این است که قانون بالادستی، تکالیفی را برای دولت دیده و به نظر می‌رسد که دولت چهاردهم هم باید همین مسیر را دنبال کند.

وی  افزود: اما باید به خاطر داشته باشیم که همه آیتم‌های تولید مسکن را در کنار یکدیگر برنامه‌ریزی کنیم. نمی‌توان فکر این بود که واحد مسکونی در کشور تولید شود، اما از آن طرف، دستگاه‌های خدمات‌رسان و هزینه‌های مرتبط با تولید مسکن را به نوعی به فراموشی بسپاریم.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن افزود: امروز هزینه تولید مسکن به شدت بالا رفته است و دستگاه‌های خدمات هم کوچک‌ترین توجهی به شرایط تولید مسکن در کشور ندارند و هر کدام از این دستگاه‌ها به نوعی نگاه درآمدی به حوزه مسکن دارند و شرایط را تسهیل نمی‌کنند.

وی  با بیان اینکه دولت چهاردهم  باید در ابتدای ورود خود بتواند به تعهدات نهضت ملی مسکن و قانون جهش تولید مسکن پایبند باشد و بتواند این بازار را به سامان برساند.

خبرنگار:محبوبه کباری 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار