در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۵.۱۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۹ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۵.۱۷ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۹ هزار واحدی و شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۴.۷۲ درصدی در پله ۷۰۶ هزار و ۸۹۳ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۲.۱۳ درصدی در ارتفاع ۲۲ هزار و ۶۲۷ واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری صنعت ذعال سنگ با افزایش ۲۰.۴۳ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت لاستیک هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت وسایل ارتباطی با افت ۰.۰۵ درصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۲ هزار و ۹۱۶ میلیارد، یکشنبه ۴ هزار و ۸۶۶ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۴۹۹ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۲ هزار و ۴۸۷ میلیارد تومان و چهارشنبه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج ۶۶۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته کاری ۶۶۴ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

فرصت خودنمایی تک سهم‌ها، شرکت‌های‌کوچک و متوسط

در ادامه رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: هرچند شروع هفته پس از اعلام نتایج انتخابات طوفانی و پر قدرت و با ورود پول سنگین و صف خرید‌های خوب همراه بود، اما این هیجان زودتر از انتظار فرونشست بطوری که ماحصل جدال عرضه و تقاضا در بخش قابل توجهی از سهام برآیندی نداشت.

او افزود: تک سهم‌ها، شرکت‌های کوچک و متوسط فرصتی برای خودنمایی پیدا کردند و نوسانات مثبتی برای تریدر‌ها همراه داشت. ظاهرا بورس عقب کشید تا تیم اقتصادی و برنامه‌اش مشخص شود و با کمی بهبود شرایط در کلان اقتصاد و سیاست کشور این بازار می‌تواند رشد خوبی را تجربه کند.

وفایی اظهار کرد: انعکاس تحولات بنیادی در صورت‌های مالی ناشی از عوامل تولیدی و قیمت گذاری کمی زمان‌بر خواهد بود و همین موضوع احتیاط در خرید را از طرف بخش قابل توجهی از اهالی بازار و‌سرمایه گذاران به همراه دارد. در برآیند معاملات هفته حباب صندوق‌های اهرمی نیز کاهش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: سرمایه قابل توجه در حساب‌های صندوق‌های اهرمی و عدم اقدام به خرید سهام توسط مدیران صندوق‌ها هم نمی‌توان از دید دور نگه داشت. میانگین معاملات هفته ۵.۲ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید که این هفته بعد از مدت‌ها روحی به جان خسته بازار دمیده شد. یکشنبه ۱۷ تیر رکورد بیشترین ارزش معاملات پس از هفته دوم آذر ۱۴۰۲ زده شد. از هفته پیش رو نیم نگاه بازار به گزارشات و عملکرد بهاره‌ شرکت‌ها خواهد بود؛ همچنین نرخ نیمایی همچنان روند صعودی دارد.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار