نماینده مجلس گفت: تعیین نحوه هزینه کرد مالیات‌ها توسط مودیان، حکمرانی مردمی در نظام مالیاتی را محقق می‌کند.

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اقدام جدید سازمان امور مالیاتی در دادن اختیار به مودیان برای تعیین حوزه و محل هزینه کرد مالیات پرداختی آنها گفت: سازمان امور مالیاتی در این طرح اعلام کرده است که مودیانی که به صورت آنلاین و از طریق تبصره ماده ۱۰۰ مالیات خود را پرداخت نمایند، می توانند تعیین کنند که این مالیات پرداختی در کدام حوزه هزینه شود.

وی در ادامه گفت: در این طرح فقط پروژه هایی که حداکثر منافع عمومی را در سطح ملی یا استانی داشته باشند، مانند حوزه سلامت و بهداشت، زیرساخت های عمرانی و ... ، به مودیان معرفی می شود تا از بین آنها انتخاب کنند. 

این نماینده مجلس بیان کرد: این طرح ذهنیت منفی مردم را نسبت به پرداخت مالیات و محل هزینه مالیات های پرداخت شده از بین می برد و در نهایت سیستم مالیات ستانی کشور را نیز تقویت می کند.

به گفته این نماینده مجلس؛ ما اگر بخواهیم به مودیان مالیاتی انگیزه بدهیم باید یک سری شاخص هایی را در نظر بگیریم که هم اعتماد را افزایش دهد و هم انگیزه پرداخت مالیات را بالا ببرد. یقینا ما اگر این طرح را اجرا کنیم و به خود مودیان مالیاتی محول کنیم که از بین پروژه های عمرانی، بهداشت و درمان، ورزش، آموزش و ... انتخاب نمایند که مالیات پرداختی شان آنجا هزینه شود، انگیزه آنها برای پرداخت به موقع مالیات افزایش پیدا می کند.

جوکار گفت: یقینا اجرای این طرح موجب تغییر رفتار افرادی که فرار مالیاتی دارند هم خواهد شد و موجب ترغیب آنان به پرداخت به موقع مالیات می شود. این طرح ابتکار بسیار خوبی است و امیدواریم مردم هم استقبال خوبی از آن کنند.

این نماینده مجلس گفت: حکمرانی مردمی در نظام مالیاتی هنگامی محقق می شود که خود مردم هم انتخاب کنند مالیات ها کجا هزینه شود و هم از طرف دیگر، امور به آنها محول شود. در این صورت می توان گفت بخشی از کار مالیات ها مربوط به حکمرانی مردمی  است.

او بیان کرد: اگر این طرح به صورت استانی و شهرستانی انجام می شد و در واقع مالیات پرداختی به صورت مستقیم و از طریق اختیاراتی که به خود استان ها داده می شد، به عنوان درآمدهای استانی در خود استان هزینه شود، بهتر جواب می داد و مردم به پرداخت مالیات بیشتر ترغیب می شدند و در نهایت حکمرانی مردمی هم بیشتر محقق می شد.

خبرنگار:محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار