سید محمدهادی سبحانیان، رئیسکل سازمان امور مالیاتی کشور یکی از مهمترین مواردی را که میتواند به جامعهپذیر کردن امر مالیات ستانی در کشور و تمکین مؤدیان در پرداخت مالیات منجر شود، ایجاد شفافیت و آگاهی مؤدیان نسبت به محل مصرف مالیات پرداختی ایشان و سهیم دانستن آنها در فرایند آبادانی و پیشرفت کشور عنوان کرد و اظهار داشت: بدین ترتیب مردم از مالیات پرداختی خود احساس رضایت خاطر کرده و خود را شریک اجتماعی دولت در امر توسعه میدانند.
رئیسکل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به تصویب و ابلاغ پروژه مهم ایجاد امکان برای مردم نسبت به تعیین محل هزینه کرد مالیاتهای پرداختی آنان در قالب «آییننامه هشت مادهای اجرای نشاندار کردن مالیاتها» افزود: بر اساس این آییننامه، مؤدیان میتوانند در زمان پرداخت مالیات خود در جریان ارائه فرم تبصره ماده (100) قانون مالیاتهای مستقیم، محل خرج کرد مالیاتهای پرداختی خود را تعیین نمایند.
وی تصریح کرد: تأمین منابع مالی پروژههایی که حداکثر منافع عمومی را فراهم خواهند آورد از محل مالیاتهای پرداختی مؤدیان و با اختیار و انتخاب ایشان صورت میگیرد و پروژهها نیز شامل پروژههایی هستند که حداکثر منافع عمومی را در سطح ملی و استانی به دنبال دارند و میتوانند در حوزههای گوناگون همچون سلامت، آموزش، راه و ترابری و ... اجرا و تکمیل گردند.
گفتنی است مؤدیان در زمان ارائه فرم تبصره ماده (۱۰۰)، فهرست پروژههای استانی و ملی با حداکثر منافع عمومی را مشاهده کرده و میتوانند از میان آنها پروژه مورد نظر برای تخصیص مالیات پرداختی خود را انتخاب کنند.
بر این اساس سازمان امور مالیاتی کشور نیز مکلف است امکان اعلام عمومی نام اشخاص پرداخت کننده مالیات را فراهم آورد.
خدمات مالیاتی برون سپاری میشود
رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: اگر قرار هست فرهنگ مالیاتی در کشور توسعه پیدا کند و نظام مالیاتی مانعی را برای کسب و کارها ایجاد نکند، باید تکالیف مودیان را حداقل و تسهیل بکنیم.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با طرح این سوال که، چرا باید یک مودی مالیاتی اگر میتواند تکالیفش را در منزل یا در محل کسب و کارش یا به وسیله موبایل خودش انجام دهد، نیاز به مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی پیدا کند که هم وقتش هدر شود و هم دغدغههای دیگر داشته باشد، گفت: اولویت ما این است که فعال اقتصادی درگیر نظام مالیاتی نباشد و وقتش و تمرکزش را بر روی سرمایه گذاری و تولید و اشتغال خودش بگذارد.
سبحانیان بیان داشت: یکی از اقدامات این بود که بتوانیم خدمات مالیاتی را برون سپاری کنیم. یا در قالب دفاتر پیشخوان یا در قالب اپلیکیشنهای موبایلی که مردم از طریق تلفن همراه خود بتوانند امور مربوطه را انجام دهند.
وی ادامه داد: بیش از ۱۲۰ دفتر پیشخوان در سراسر کشور زیر بار رفته است و میتوانند خدمات مالیاتی را به مودیان ارائه دهند.
گفتنی است در چهارمین روز هفته فرهنگ مالیاتی با حضور خاندوزی وزیر اقتصاد و سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور جمعی از مودیان، ارائه خدمات مالیاتی به مودیان در دفاتر پیشخوان خدمات دولت رسما آغاز شد.