معاون وزیر صمت:

دولت سیزدهم ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی را برداشت

معاون وزیر صنعت گفت: دولت سیزدهم ممنوعیت‌های جدی که در دولت قبل برای واردات ماشین‌آلات معدنی ایجاد شده بود را برداشت و اکنون معدن‌کاران می‌توانند با سهولت ماشین‌آلات معدنی را وارد کشور کنند.

رضا محتشمی پور معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بهره‌برداری از یک واحد صنعتی قطعه‌سازی خودرو در شهرک صنعتی چناران گفت: در اواخر دولت قبل به اسم حمایت از تولید داخل، اتفاق نادرستی افتاد و ممنوعیت‌های خیلی جدی برای واردات ماشین آلات معدنی ایجاد شد، در حالی که ماشین آلات ابزار تولید هستند.

وی اظهار کرد: مساله مزبور تاثیر خیلی گسترده‌ای روی بخش معدن گذاشت، به طوری که باعث افزایش شدید قیمت ماشین‌آلات در داخل کشور شد، بررسی‌های اولیه دولت سیزدهم نشان می‌داد که قیمت داخلی ماشین‌آلات تا ۷۰ درصد بیشتر از قیمت آن در کشور‌های همسایه شده بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت سیزدهم با اصلاح مقررات واردات ماشین آلات معدنی و رفع محدودیت واردات ماشین‌آلات با عمر کمتر از پنج سال، شرایط را تسهیل کرد به طوری که معدن‌کاران می‌توانند به هر تعداد که نیاز دارند، این ماشین آلات را وارد کشور کنند و این موضوع ارتباطی با ظرفیت معدن و نوع محصولشان ندارد.

وی تصریح کرد:، اما واردات ماشین‌آلات معدنی دارای عمر بالای پنج تا ۱۰ سال باید متناسب با ظرفیت هر معدن انجام گیرد.

محتشمی پور ادامه داد: اصلاح مقررات واردات ماشین‌آلات و تسهیل این فرآیند، باعث شد که تعداد مجوز‌های سالانه صادره در این زمینه از ۱۸۳ مورد در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۲ هزار مورد در پایان سال ۱۴۰۲ برسد و این روال همچنان ادامه دارد، البته محدودیت‌های ارزی از سرعت واردات ماشین‌آلات معدنی تا حدی کاسته است.

وی بیان کرد: دو سال وقفه در واردات ماشین‌آلات معدنی (سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) باعث کمبود آن در بازار شد، دولت سیزدهم ضمن تامین نیاز عادی و معقول معدن کاران به ماشین‌آلات، این وقفه را نیز جبران کرد و شرایط واردات ماشین‌آلات در سال به حالت عادی بازگشته، اما نیاز است این موضوع سرعت گیرد که در صورت تامین ارز به میزان لازم، وقفه در واردات ماشین‌آلات به طور کامل جبران خواهد شد.

بهره برداری از واحد صنعتی تولید قطعات خودرو «پارسا یاران خراسان» با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای ۲۰۰ نفر امروز به صورت ویدیو کنفرانس با حضور «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری در شهرک صنعتی چناران خراسان رضوی آغاز شد.

برچسب ها: وارداتی ، واحد صنعتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار