مهار بیابان در سطح ۱۳۳ هکتار از کانون‌های بحرانی سبزوار

سطح ۱۳۳ هکتار از مناطق بحرانی بخش کویری «روداب» این شهرستان به اجرا درآمد.

  رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: عملیات بیابان‌زدایی با هدف جلوگیری از گسترش بیابان و ریزگردها، در یک سال اخیر در سطح ۱۳۳ هکتار از مناطق بحرانی بخش کویری «روداب» این شهرستان به اجرا درآمد.
عباسعلی کیانی‌فرد اظهار کرد: برای اجرای این عملیات بیابان‌زدایی، مبارزه با آفات و آبیاری منظم این عرصه‌ها در مجموع حدود ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افزود: این اداره در یک سال گذشته به منظور تامین نهال مورد نیاز برای اجرای طرح‌های نهال‌کاری و بیابان‌زدایی این شهرستان و استان، اقدام به تولید ۳۷۰ هزار اصله نهال از گونه‌های بیابانی کرده است.

وی با بیان اینکه سبزوار به عنوان یکی از شهرستان‌های برتر استان در زمینه اجرای طرح‌های بیابان زدایی است، گفت: برقراری قرُق ویژه در گستره پنج هزار هکتار از عرصه‌های این منطقه از دیگر اقداماتی بود که در چهارچوب طرح‌های بیابان‌زدایی شهرستان انجام شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی منجر به تقویت پوشش گیاهی، تثبیت شن‌های روان، ترسیب کربن، کنترل و ذخیره رواناب و افزایش تولید علوفه در منطقه شده است.

کیانی فرد افزود: باتوجه به آبگیری استخر ذخیره آب حاشیه کالشور روداب از سیلاب‌های بهار امسال، نسبت به اجرای ۵۰ هکتار نهال‌کاری و ۱۳۳ هکتار آبیاری نهال‌های کاشته شده در سنوات گذشته با اعتباری افزون بر ۱۵ میلیارد ریال اقدام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت، تولید ۷۰ هزار اصله نهال بیابانی در نهالستان روستای «برآباد» سبزوار در برنامه‌های سال جاری این اداره قرار دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار خاطرنشان کرد: از کل گستره ۷۲۰ هزار هکتاری شهرستان سبزوار افزون بر ۳۸۰ هزار هکتار مناطق زیر تاثیر فرسایش بادی است که ۱۱۹ هزار هکتار آن کانون بحرانی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار