وزیر خارجه قطر:

پاسخ حماس و گروه‌های فلسطینی را برای آتش‌بس در غزه بررسی کردیم

وزیر خارجه قطر پس از دیدار با همتای آمریکایی خود اعلام کرد که واشنگتن و دوحه پاسخ جنبش مقاومت اسلامی به طرح پیشنهادی آمریکا درباره آتش‌بس در نوار غزه را بررسی کرده‌اند.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در نشست خبری مشترک با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود در دوحه از بررسی پاسخ حماس و گروه‌های مقاومت فلسطین به طرح پیشنهادی جو بایدن درباره آتش‌بس و مبادله اسرا خبر داد.

وی گفت: ما به کاهش شکاف طرف‌های درگیر و نزدیک کردن آنها به یکدیگر برای دستیابی به توافق آتش‌بس پایبندیم؛ هر روزی که می‌گذرد انسان‌های بی‌گناه زیادی قربانی می‌شوند، ما از قطعنامه شورای امنیت درباره برقراری آتش‌بس در غزه حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه قطر افزود: شاهد تحولی در درگیری غزه در دوره اخیر و دعوت آشکار و قاطعانه به پایان جنگ هستیم.

آنتونی بلینکن نیز در این نشست خبری گفت: حماس تغییرات زیادی را برای اعمال در طرح پیشنهادی آتش‌بس مطرح کرده است، آمریکا بزودی و طی چند هفته آینده پیشنهادات خود درباره فردای جنگ در غزه را ارائه خواهد کرد.

وی مدعی شد: هرگز اجازه نمی‌دهیم حماس سرنوشت و آینده منطقه را تعیین کند. برخی تغییراتی که حماس پیشنهاد کرده، قابل اجراست و برخی‌ها نیز قابلیت اجرا ندارد. ما به اعمال فشار برای حصول توافق آتش‌بس در غزه ادامه خواهیم داد و با همکاری مصر و قطر برای دستیابی به آتش‌بس در غزه تلاش خواهیم کرد.

شبکه الجزیره نیز به نقل از بلینکن گزارش داد: بایدن طرحی را پیشنهاد کرد که اسرائیل با آن موافقت کرد، اما حماس خواستار اعمال تغییراتی در آن شد، ما امکان پُر کردن شکاف بین گرو‌های درگیر را بررسی خواهیم کرد. ۱۲ روز طول کشید تا حماس پاسخ خود به این معامله را اعلام کند.

وی افزود: ما در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا نقض قانون بین‌المللی بشردوستانه چه از سوی اسرائیل یا هر طرف دیگر در این جنگ صورت گرفته است یا خیر؟ ما مصمم هستیم که اسرائیل به قانون بین‌المللی و اصول درگیری برای حمایت از غیرنظامیان پایبند باشد.

بلینکن گفت: ما خواهان تغییرات اساسی در طرح پیشنهادی بایدن نیستیم بلکه به دنبال پر کردن شکاف بین دو طرف هستیم، برای پر کردن این شکاف طی روز‌های آینده تلاش خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت: ۶۰ هزار اسرائیلی به دلیل شلیک موشک‌های حزب‌الله نمی‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند و ما تلاش می‌کنیم که مانع تشدید تنش در جنوب لبنان شویم و هیچ کس تمایلی به آغاز جنگ جدید در منطقه ندارد.

وزیر امور خارجه قطر نیز گفت: بزرگ‌ترین نگرانی ما این است که پر کردن شکاف بین طرف‌های درگیر زمان زیادی طول بکشد در حالی که رفع اختلافات هر چه سریع‌تر باید انجام شود.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی شب گذشته در دوحه پاسخ مقاومت به طرح پیشنهادی رژیم صهیونیستی برای مبادله اسرا را تحویل نخست وزیر قطر دادند.

تحویل پاسخ به طرح پیشنهادی رژیم صهیونیستی در خصوص مذاکره برای آتش بس و تبادل اسرا پس از آن انجام می‌شود که قطعنامه پیشنهادی آمریکا در زمینه آتش بس در نوارغزه، بدون هیچ مخالفت و وتویی در نشست روز دوشنبه به وقت محلی این شورا (۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) تصویب شد.

در این قطعنامه هفت بندی آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند.

در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در ۳۱ مه (۱۱ خرداد) که (رژیم) اسرائیل آن را پذیرفت، استقبال می‌کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۰۰:۴۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
بلینکن هرکجا باشد در اونجا هیچ خیری به مسلمانان نیست او علامت سرراست بایدن را اینها تحریک می‌کنند باید اسم کشورها یاد ندارد لعنت به بازیکن صحیونیسیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
انشالله شما صلح پایدار انجام بدید ما هم تماشا کنیم ولذت ببریم وهیچ وقت نیازی به مسیولین جمهوری اسلامی هم نباشد
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۱۹:۱۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
آمریکا میخواهد اسرائیل درجنگ بدست نیاورده در مذاکرات بدست اورد گروهای مقاومت نباید تسلیم خواسته های بی منطقی اسرائیل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
اینها همش بازی سیاسی امریکا و اسرائیل هستش!!!
آنها هیچوقت خواستار آتش بس در نوار غزه نبوده و نیستند!!!
خوب توجه کنید به ادابیات چندین ماهه امریکا....مرتب از این گذاره استفاده می کنند """ طی چند هفته آینده بررسی می کنیم """"
این گذاره صرفآ برای ارام کردن افکار عمومی جهان هست و اجازه دادن به اسرائیل جهت اشغال کامل غزه و کشتار مردم بیگناه غزه و هدف گذاری جهت تحقق اهداف نتانیاهو در جنگ با حماس که هیچوقت تحقق پیدا نخواهد کرد،انشاء الله!!!!
ارتش امریکا و اسرائیل با پشتیبانی غرب بیش از هشت ماه است در جنگ با حماس در باتلاق غزه گیر افتاده لذا برای حفظ آبروی ارتش اسرائیل جنگ غزه طوری باید پایان یابد که به ظاهر بنفع و پیروزی اسرائیل بینجامد!!!
مرگ بر امریکا
مرگ بر اسرائیل
آخرین اخبار