هشدار مقام پنتاگون درباره کناره گیری یکی از اعضای ناتو

مشاور سابق رئیس پنتاگون با اشاره به تمایل ترکیه برای پیوستن به بریکس، در خصوص کناره گیری این عضو ناتو هشدار داد.

داگلاس مک گرگور، سرهنگ بازنشسته و مشاور سابق رئیس پنتاگون، به ایالات متحده در مورد از دست دادن یکی از متحدان ناتو هشدار داد. 

به گفته وی، علاقه ترکیه به مشارکت با روسیه و چین به این معناست که آمریکا در جهان منزوی شده است. وی با انتشار پیامی در شبکه ایکس نوشت: «کشور‌های در حال توسعه جنوب جهانی به جای مشارکت در تحریم ها، روابط اقتصادی خود را با مسکو و پکن تقویت می‌کنند. ترکیه، متحد سابق ما در ناتو، اکنون احتمالا به بریکس خواهد پیوست.»

مشاور سابق رئیس پنتاگون از نخبگان واشنگتن خواست به انزوای بین المللی ایالات متحده توجه و سعی کنند به آن پایان دهند.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در ۴ ژوئن، گفت که ترکیه مایل است به بریکس بپیوندد. ولادیمیر پوتین در دیدار با فیدان خاطرنشان کرد که روسیه از علاقه ترکیه به برجام استقبال می‌کند و از این کشور در تلاش برای حل مشکلات مشترک حمایت خواهد کرد.

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است، کشور‌های بریکس تصمیم گرفته اند پذیرش اعضای جدید را موقتا متوقف کنند.
سال گذشته حدود ۴۰ کشور یا درخواست عضویت خود را به بریکس ارائه کردند یا ابراز علاقه‌مندی جدی برای گسترش همکاری‌ها با بریکس نشان دادند.

گروه بریکس پیش از این از نظر برابری قدرت خرید از گروه هفت پیشی گرفته بود؛ گروه بریکس همچنین ۳۵.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده است، در حالی که گروه هفت، سهم ۳۰.۳ درصدی را به خود اختصاص داده است.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی (۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

مترجم: اعظم پورکند

برچسب ها: سازمان بریکس ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۲۰:۵۸ ۰۶ تير ۱۴۰۳
کشورهائی که می خواهند عضو شوند شرایط تعیین کنند عضو کشورهای ناتو نباشند یا از ناتو خارج شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۶ تير ۱۴۰۳
اعضاء بیچاره ناتو دیگر چقدر جوانانشان را به کشتن دهندوپولشان را به آمریکاییها بدهند که میخو اهند عضو شوند وحاصلش را آمریکا استفاده کند
آخرین اخبار