دبیرکل سازمان ملل، اسرائیل را رسما در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار داد

دبیرکل سازمان ملل در گزارش سالانه خود با عنوان «کودکان در درگیری‌های مسلحانه» نام اسرائیل را بصورت رسمی در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در جهان قرار داد.

خانم ویرجینیا گامبا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه، گزارش سالانه کودکان در درگیری‌های مسلحانه را روز چهارشنبه به وقت محلی (۶ تیرماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴) در نشست شورای امنیت قرائت کرد و گفت: دبیر کل سازمان ملل متحد با ارزیابی تخلفات شدیدی که علیه کودکان صورت گرفته است، نیرو‌های مسلح و امنیتی اسرائیل را برای کشتن و ناقص کردن کودکان و حمله به مدارس و بیمارستان‌ها در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار داده است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: وضعیت کودکان و درگیری‌های مسلحانه با بیشترین تعداد نقض شدید حقوق آنها در طول سال ۲۰۲۳، در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله غزه، کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی، جمهوری دموکراتیک کنگو، میانمار، سومالی، نیجریه و سودان بودند. در میانمار، ما شاهد افزایش ۱۲۳ درصدی تخلفات جدی علیه حقوق کودکان بودیم.

خانم گامبا تصریح کرد: ««درگیری در نوار غزه، کرانه باختری اشغالی، از جمله قدس شرقی، و در اسرائیل به مقیاس بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و رنج غیرقابل تصوری را بر هزاران کودک تحمیل کرده است. من از کشتار و معلول کردن و ربودن کودکان توسط حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی و تعداد کودکان کشته و مجروح شده توسط نیرو‌های مسلح و امنیتی اسرائیل در نوار غزه و کرانه باختری اشغالی وحشت زده شده ام. آمار کل نقض حقوق کودکان در این منطقه ۱۵۵ درصد افزایش یافته است و ۸ هزار و ۹ مورد تخلف جدی علیه ۴ هزار و ۳۶۰ کودک تأیید شده است.»»

در این گزارش آمده است: «همچنین ۲۳ هزار مورد دیگر نقض حقوق کودکان فلسطینی و اسرائیلی گزارش شده است و فرآیند‌های راستی آزمایی در این زمینه آغاز شده است. پشت هر حادثه نقض حقوق کودکان در شرایط جنگ، تجربه منحصر به فرد یک کودک نهفته است. ما نمی‌توانیم این را فراموش کنیم.»

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: «دبیر کل سازمان ملل متحد با ارزیابی تخلفات شدیدی که در این شرایط علیه کودکان صورت گرفته است، نیرو‌های مسلح و امنیتی اسرائیل را برای کشتن و ناقص کردن کودکان و حمله به مدارس و بیمارستان‌ها در لیست ناقضان حقوق کودکان قرار داده است.»

این گزارش در ۱۴ ژوئن جاری برابر با ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۳ با اعضای شورای امنیت سازمان ملل به اشتراک گذاشته شد و پیش از آن بر اساس روش مرسوم در سازمان ملل، مقامات این سازمان پیش از انتشار گزارش با کشور‌هایی که قرار است به این فهرست اضافه شوند، تماس می‌گیرند تا از افشاگری و درز اطلاعات جلوگیری شود.

اما گیلعاد اردان سفیر وقت اسرائیل تماس تلفنی «کورتنی راتری» مشاور آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل را ضبط کرد و بخشی از آن را در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت که باعث انتقاد و تعجب سخنگوی سازمان ملل شد.

سخنگوی سازمان ملل گفت: «ضبط ویدئویی تماس تلفنی و انتشار بخشی از آن در توئیتر توسط سفیر اسرائیل تکان دهنده و غیرقابل قبول است و صادقانه بگویم اقدامی است که من در طول ۲۴ سال خدمتم به این سازمان هرگز ندیده ام.»

در پی ضبط ویدئویی و انتشار مکالمه تلفنی دفتر دبیرکل سازمان ملل از سوی «گیلعاد اردان» سفیر وقت اسرائیل در سازمان ملل، شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد که او برکنار و سفیر سابق این رژیم جایگزین او شده است.

 شبکه خبری سی ان ان آمریکا گزارش داد دنی دانون، سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل متحد به عنوان نماینده این رژیم به سمت قبلی خود بازمی گردد.

بر اساس این گزارش، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و وزیرخارجه اسرائیل تصمیم گرفتند تا دنی دانون را به عنوان سفیر اسرائیل در سازمان ملل منصوب کنند. در بیانیه دفتر نخست وزیر اسرائیل آمده است: "دانون تجربه قابل توجهی در عرصه بین المللی دارد و شکی نیست که استعداد و تجربه او در این زمان خود را نشان خواهد داد. این انتصاب برای تایید دولت ارائه خواهد شد و پس از آن دانون، دومین دوره خود را به عنوان سفیر اسرائیل در سازمان ملل آغاز خواهد کرد. "

دانون از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ نماینده اسرائیل در سازمان ملل بود.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۰۷ تير ۱۴۰۳
عه بیدار شدید؟حالا که چی؟میخوای وقتی نسل همه را برداشتند یادبود براشون بگیرید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۰۰:۳۷ ۰۷ تير ۱۴۰۳
حالا احتمالا عربستان دبیر کل رو تهدید میکنه که کمکهای مالیشو به سازمان ملل قطع میکنه، اون هم اسم اسرائیل رو فورا از لیست کذا خارج میکنه، بعد هم میگه تصمیم سختی بود ولی چاره ای نداشتم !!! مثل بانکی مون خبیث!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۶ تير ۱۴۰۳
خودمون هزارتا مشکل داریم به من ربطی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۶ تير ۱۴۰۳
خدا لعنتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۰۶ تير ۱۴۰۳
چه عجب
چقدر دور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۶ تير ۱۴۰۳
وقتی شهید و زخمی شدن این عزیزان میشنوم انگار ونیا غم میگیریم ای انسانها به پا خیزید و کمک کنید تا انسانهای بیگناه دیگری کشته نشدند
Iran (Islamic Republic of)
کوهکمری
۲۱:۰۸ ۰۶ تير ۱۴۰۳
برای سازمان بین المالکی غربی متاسفم 75سال اسرائیل بچه کشی میکند این سازمان تازه متوجه شده است این را هم کمی بین نتانیاهو وبایدن اختلاف هست اجازه دادند انجام شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۰۶ تير ۱۴۰۳
دل هر انسانی از این همه رنج کودکان و زنان غزوه به خون هست خدایا کمکشون کن اینها بیگناه هستند از شر این ظالمان نجاتشون بده
آخرین اخبار