رویترز: دفتر رئیس جمهور اوکراین طرح مشاوران ترامپ را رد کرد

مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت کی‌یف با طرح مشاوران دونالد ترامپ برای صلح موافق نیست.

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت که کی یف نمی‌تواند با طرح حل و فصل مناقشه روسیه و اوکراین که توسط مشاوران دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پیشنهاد شده بود، موافقت کند. 

به گزارش رویترز، پودولیاک ابتکار آتش بس در امتداد شرایط فعلی خصومت‌ها را «عجیب» خواند و یک بار دیگر اظهار داشت که کی یف از «فرمول زلنسکی» که توسط وی ترویج شده است، حمایت می کند.

پیش از این، رویترز گزارش داده بود که کیت کلوگ و فرد فلیتز مشاوران ترامپ طرحی را برای تکمیل عملیات نظامی در اوکراین به او ارائه کردند که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، اجرایی خواهد شد. آنها همچنین اشاره کردند که در صورت امتناع روسیه از مذاکره، ایالات متحده باید کمک به اوکراین را افزایش دهد. به گفته مشاوران، فدراسیون روسیه «می تواند متقاعد شود تا پای میز مذاکره بنشیند و قول دهد پیوستن اوکراین به ناتو را برای مدت طولانی به تعویق بیندازد.» 

به گفته فلیتز، «اوکراین نباید رسماً سرزمینی را به روسیه واگذار کند»، اگرچه کی یف «بعید است که بتواند در آینده نزدیک کنترل کل قلمرو را دوباره به دست گیرد». وی همچنین خاطرنشان کرد که برای دستیابی به صلح، باید تضمین‌های امنیتی اضافی به کی‌یف ارائه شود که به معنای «تجهیز کردن [اوکراین]تا دندان است». به گفته فلیتز، ترامپ خود به طرح ارائه شده واکنش مثبت نشان داد، اما کاملا موافق نبود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: طرح پیشنهادی مشاوران ترامپ باید وضعیت میدان نبرد را در نظر بگیرد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اخیراً ابتکار صلحی را ارائه کرد که نه غرب و نه اوکراین آن را نپذیرفتند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار