چین رایزنی‌ها را با ایالات متحده در مورد کنترل تسلیحات بر سر تایوان به حالت تعلیق درآورده است.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک نشست خبری اعلام کرد چین به دلیل فروش تسلیحات واشنگتن به تایوان، رایزنی‌های خود با ایالات متحده در مورد کنترل تسلیحات و عدم اشاعه آن را به حالت تعلیق درآورده است. 

وی گفت: «طرف آمریکایی با نادیده گرفتن اعتراضات شدید و مکرر چین، به فروش تسلیحات به تایوان ادامه داد و اقداماتی را انجام داد که به شدت منافع اصلی چین را نقض می‌کند و اعتماد متقابل سیاسی دوجانبه را از بین می‌برد.»

این دیپلمات تاکید کرد که این موضوع دلیل تعلیق دور جدید رایزنی‌ها با ایالات متحده در زمینه کنترل تسلیحات و عدم اشاعه بود.

لین جیان در پایان گفت: «مسئولیت این وضعیت با طرف آمریکایی است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا این سوال را مطرح کرد که آیا ایالات متحده آمریکا نیاز به دفاع از تایوان دارد یا خیر. اولاً، سازماندهی این حفاظت مملو از مشکلات عملی است. ثانیاً، اگر چنین حمایتی مطرح شود، مقامات جزیره باید هزینه آن را بپردازند. زیرا تایوان کل تجارت تولید ریزتراشه در آمریکا را برای خود گرفته است.

پیش از این، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در گفتگوی تلفنی با همتای مجارستانی خود پیتر شیارتو، خاطرنشان کرد که پکن آماده همکاری با بوداپست برای پیشبرد حل و فصل سیاسی مناقشه اوکراین است.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار