برآورد یکی از سازمان‌های وابسته به سازمان ملل نشان می‌دهد که جمع آوری حدود ۴۰ میلیون تن آوار ناشی از حملات ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه با یک ناوگان متشکل از بیش از صد کامیون، ۱۵ سال طول می‌کشد و ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

روزنامه گاردین امروز دوشنبه به نقل از ارزیابی اخیر برنامه محیط زیست سازمان ملل نوشت: ۱۳۷ هزار و ۲۹۷ باب ساختمان در نوار غزه آسیب دیده است که بیش از نیمی از کل ساختمان‌های این منطقه را شامل می‌شود. از میان این ساختمان ها، اندکی بیش از یک چهارم ویران، حدود یک دهم به شدت و یک سوم تا حدی آسیب دیده اند.

این ارزیابی نشان داد که برای تخلیه و دفن آوار غیرقابل بازیافت، به محوطه‌ای به وسعت ۲۵۰ تا ۵۰۰ هکتار نیاز است.

در ماه مه، برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) اعلام کرد که بازسازی خانه‌های ویران شده غزه در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا سال ۲۰۴۰ طول خواهد کشید و بازسازی کل این منطقه بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. این ارزیابی نشان داد که جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم نوار غزه می‌تواند سطح بهداشت، آموزش و ثروت را در این منطقه به سطح سال ۱۹۸۰ کاهش داده و ۴۴ سال توسعه را نابود کند.

مدارس، مراکز بهداشتی، جاده‌ها، شبکه فاضلاب و سایر زیرساخت‌های حیاتی نوار غزه آسیب شدیدی دیده‌اند و به گفته این برنامه، هزینه احتمالی بازسازی نوار غزه در حال حاضر دو برابر تخمینی ۷ ماه پیش بوده و روز به روز در حال افزایش است.

سازمان دفاع شهری نوار غزه پیشتر گفته بود که انبوه آوار برجا مانده، مملو از مهمات منفجر نشده است که به وقوع «بیش از ۱۰ انفجار در هر هفته» و مرگ و میر و قطع عضو منجر می‌شود.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه امروز دوشنبه از شهادت و زخمی شدن ۲۹۶ فلسطینی در حملات ۲۴ ساعت گذشته ارتش رژیم صهیونیستی به این منطقه و افزایش شمار شهدا به بیش از ۳۸ هزار و ۶۶۴ نفر از روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) خبر داد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار