دبیر کل ناتو پیشنهاد لهستان برای رهگیری موشک‌های روسیه بر فراز اوکراین را نپذیرفت.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، ایده رهگیری موشک‌های روسیه توسط لهستان در حریم هوایی اوکراین را رد کرد.

براساس گزارش آرتی، استولتنبرگ در جریان شرکت در یک برنامه تلویزیونی در اوکراین در پاسخ به سوالی درباره این ایده گفت: سیاست ناتو تغییر نکرده است، ما در انهدام هواپیما‌های روسیه از اوکراین حمایت نخواهیم کرد. 

 پیش از این، رویترز به نقل از سزاری تامچیک، معاون وزیر دفاع لهستان گزارش داد که ورشو می‌خواهد در نشست ناتو در واشنگتن در مورد این موضوع که آیا می‌تواند بر فراز اوکراین موشک پرتاب کند، بحث کند، در حالی که  ولادیسلاو کوچینیاک، وزیر دفاع لهستان تایید کرد که لهستان این کار را انجام خواهد داد.

 یک هفته پیش، ولودیمیر زلنسکی ادعا کرد که توافقنامه امنیتی مشترکی که اوکراین با لهستان امضا کرده است، ایجاد مکانیزمی برای رهگیری موشک‌ها در حریم هوایی اوکراین را فراهم می‌کند.

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان پنجشنبه گذشته در یک سخنرانی در موسسه پروژه آمریکایی تحقیقات سیاست عمومی گفت: در این مرحله، این (فقط) یک ایده است که توافقنامه NETA (با اوکراین) تصریح کرده است این ایده را در نظر خواهد گرفت.

سیکورسکی اظهار داشت که برخی از موشک‌های روسی که به سمت اهداف اوکراینی شلیک شده‌اند به مدت ۴۰ ثانیه قبل از حرکت به سمت اهداف خود وارد حریم هوایی لهستان شدند.

 او گفت: معضل ما این است که اگر آن را هنگام ورود به حریم هوایی خود ساقط کنیم، آوار‌ها تهدیدی برای شهروندان و اموال ما خواهند بود. 

وی با اشاره به اینکه اوکراینی‌ها بدشان نمی‌آید زمانی که خطر قریب‌الوقوع عبور (آن موشک‌ها) به خاک لهستان وجود دارد، این کار را در حریم هوایی خود انجام دهند افزود: به نظر من این دفاع از خود است، اما ما مطالعه این ایده را انجام می‌دهیم.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار