طبق گزارش نیویورک تایمز چین هفته آینده میزبان نشست مقامات حماس و فتح خواهد بود.

طبق گزارش ها، چین میزبان مقامات ارشد دو گروه فلسطینی حماس و فتح برای نشستی در هفته آینده خواهد بود.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به همراه هیئتی از جنبش وارد چین می‌شود. هیئت فتح شامل سه نماینده بلندپایه جنبش از جمله نایب رئیس خواهد بود.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات ناشناس در هر دو حزب گزارش داد که نشست بین حماس و فتح بخشی از تلاش پکن برای پل زدن بر اختلافات بین گروه‌هایی برگزار می‌شود که دهه‌ها برای کسب قدرت در غزه و کرانه باختری اشغالی با یکدیگر رقابت می‌کردند.

پکن میزبان دور اول نشست‌ها برای دستیابی به مصالحه بالقوه در پایان آوریل بود و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین قبلاً خواستار برگزاری نشست صلح برای پایان دادن به جنگ در غزه شده بود.

پس از نشستی که این دو جریان فلسطینی در ماه آوریل در چین داشتند، پکن اعلام کرد جنبش فتح به رهبری محمود عباس و جنبش حماس اراده خود برای مصالحه در گفتگو‌های اتحاد در چین ابراز داشتند. 

جنبش فتح و حماس یکدیگر را مقصر به تعویق افتادن نشست چین معرفی کرده بودند. باسم نعیم، مقام ارشد حماس که در نشست ماه آوریل شرکت کرده بود به خبرگزاری رویترز اعلام کرد جنبش فتح خواستار به تعویق افتادن این نشست بدون مشخص کردن محدودیت زمانی شد. 

سخنگوی جنبش فتح نیز اعلام کرد جنبش ما دعوت برای دیدار میان مقامات دو طرف را رد نکرده بود، اما با سفیر چین درباره تاریخ پیشنهادی با توجه به تشدید تجاوزات اسرائیل و پیچیدگی اتفاقات، گفتگو کرده بود. متعاقبا یک تاریخ جایگزین برای این نشست مطرح شد که حماس از پذیرش شرکت در آن امتناع کرد. 

مترجم: اعظم پورکند

برچسب ها: دولت چین ، جنبش حماس ، فتح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار