کارشناس اقتصادی گفت: انتظارات تورمی در کشور کاهش پیدا کرده بنابراین ممکن است در ماه‌های آینده شاهد کاهش نرخ تورم هم باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ندری کارشناس مسائل پولی و مالی در برنامه تیتر امشب درخصوص توقف  رشد پایه پولی و تاثیر آن در اقتصاد کشور گفت: رشد پایه پولی در آذرماه صفر بود. بخش سیال پول بخشی از پول است که درمعاملات مورد استفاده قرار می گیرد.

او ادامه داد: طی ماه های گذشته تمایل به انجام معامله در بازارهای مختلف کاهش پیدا کرده و به دنبال آن انتظارات تورمی هم کاهش یافته است که پیش بینی می شود در چند ماه آینده کاهش تورم محسوسی داشته باشیم.

ندری بیان کرد: در سال های اخیر بیشتر دارایی های مردم در بازار مسکن، ارز، طلا و سکه بود اما به دلیل اینکه انتظار می رود این بازارها دیگر افزایش قیمت چندانی نداشته باشند، معاملات در آن ها کاهش پیدا کرده که البته این به معنی رکود نیست و به دلیل کاهش انتظارات تورمی و کاهش التهابات خرید است.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه همچنان رشد نقدینگی در کشور وجود دارد افزود: رشد خلق پول در اقتصاد از میانگین خودش بالاتر است و رشد نقدینگی همچنان داریم.


بیشتر بخوانید

نرخ تورم آذرماه به ۳۰.۵ درصد رسید


او ادامه داد: موتور رشد نقدینگی هنوز فعال است  آمار جدید به ما نشان می دهد انتظارات تورمی کاهش و تمایل به نگهداری ریال افزایش یافته است و این باعث می شود تورم ماهانه نسبت به ماه های قبل کاهش یابد. آخرین گزارش ارائه شده از میزان نقدینگی در کشور در مقایسه با ماه های قبل، وضع بهتری نشان می دهد.

ندری بیان کرد: اگر نفت بیشتری در سال آینده بفروشیم، ریال بیشتری به کشور وارد می شود و در صورتی که بانک مرکزی ارز نفروشد ممکن است رشد نقدینگی همچنان ادامه داشته باشد.

او افزود: رشد نقدینگی ناشی از افزایش دارایی های ارزی، افزایش بدهی بانک ها و افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی، ناترازی اقتصاد و کسری بودجه است که توقف رشد نقدینگی نیاز به اصلاحات ساختاری نیاز دارد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص راهکارهای ترمیم کسری بودجه گفت: موافق ترمیم کسری بودجه با کاهش مصارف که عمده آن حقوق و دستمزدهاست نیستم، زیرا حقوق بگیران طی سال گذشته تورم بسیار بالایی را تجربه کرده اند و تحت فشارند به نظرم بهترین راه برای ترمیم کسری بودجه استفاده از اوراق است.

کاهش انتظارات تورمی ریشه در مسائل روانی و سیاسی دارد

در ادامه برنامه کاووسی کارشناس مسائل پولی و بانکی در این خصوص تصریح کرد: کاهش انتظارات تورمی اتفاق افتاده، اما ریشه آن در مسائل سیاسی همچون تغییر دولت آمریکا است و اتفاق خاصی هنوز در اقتصاد کشور نیفتاده است.

او ادامه داد: کاهش انتظارات تورمی اگر ادامه داشته باشد و به واقعیت کاهش تورم تبدیل شود می‌تواند به رکود منجر شود که الان این رکود را در بازار مسکن و خودرو می‌توانیم ببینیم.

کاووسی تاکید کرد: چند عامل دیگر برای کاهش تورم لازم است که کاهش رشد نقدینگی، کاهش رشد پایه پولی،  نظارت بیشتر بانک مرکزی در ترازنامه بانک ها و تصمیمات در بودجه ۱۴۰۰  از جمله این عوامل به شمار می روند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به آثار احتمالی تورمی نرخ ارز محاسباتی کمیسیون تلفیق بر معیشت مردم در سال آینده گفت: برای تامین کسری بودجه به انضباط مالی و استفاده از روش‌های علمی و هماهنگی‌های خوب بین دستگاه‌های مختلف سیاستگذار و مجری نیاز داریم.

پیش بینی کاهش تورم در سال آینده

در ادامه برنامه شاکری کارشناس اقتصادی گفت: در یک سال گذشته به طور مستمر یک اتفاقی، انتظارات تورمی را افزایش می داد و بعد از آن با تورم های بسیار بالا مواجه بودیم اما اکنون موضوع توقف رشد پول خیلی مهم است و انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده است.

او افزود: با کاهش انتظارات تورمی، چشم انداز نرخ سپرده بهتر شده است و افرادی که در سرمایه گذاری ریسک پذیر نیستند، تمایل به سپرده گذاری بانکی دارند.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی منابع دولت و ۴۰ درصدی هزینه ها تصریح کرد: مسئله کسری بودجه را نباید تنها از جنبه منابع مالی دولت دید بلکه از سمت هزینه‌ها یا مصارف هم باید به آن نگاه کرد.

او با اشاره به مکانیزم هایی مثل کنترل ترازنامه برای کاهش رشد نقدینگی، افزود: کمپین فشار حداکثری به پایان رسیده و دسترسی‌هایی قطعا فراهم خواهد شد و به احتمال زیاد شاهد کاهش تورم نقطه به نقطه و سالانه در سال آینده خواهیم بود و شرایطی شبیه شرایط سال ۹۳ تا ۹۷ را تجربه خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک مرکزی ، نرخ تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار