از اول فروردین تا ۲۶ شهریور امسال ۳۱ میلیارد و ۸۲۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی تامین شده است.

طبق اعلام بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا ۲۶ شهریور ماه ۳۱ میلیارد و ۸۲۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.

در این مدت برای کالا‌های اساسی و دارو ۶ میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۷ میلیارد و ۴۳ میلیون دلار، برای خدمات ۷۸۹ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۷ میلیارد و ۱۳۶ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته است.

بانک مرکزی برای واردات کالا‌های اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵ میلیارد و ۳۳۹ میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۵۱۵ میلیون دلار ارز تأمین کرده است. شایان ذکر است بانک مرکزی در مجموع ۶ میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی و کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی را با نرخ ۲۸،۵۰۰ تومان و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالا‌های ضروری با قیمت ارزان‌تر تأمین کرده است.

ارز واردات

‌در این بازه زمانی برای کالا‌های تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۷ میلیارد و ۴۳ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات مبلغ ۷ میلیارد و ۱۳۶ میلیون دلار و در مجموع ۲۴ میلیارد و ۱۷۹ میلیون دلار تأمین ارز صنایع صورت گرفته است.

تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۴۷۱ میلیون دلار» صنایع معدنی» یک میلیارد و ۸۱۴ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۵۸۹ میلیون دلار، «صنایع شیمیایی و پلیمری» یک میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل دو میلیارد و ۷۰ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۸۶۷ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون دلار، یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۱۶ میلیون دلار، ۵۹۲ میلیون دلار، ۲۴۸ میلیون دلار، ۴۸ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۲۶ شهریور ماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

همچنین تا تاریخ ۲۶ شهریور ماه، سایر صنایع ۶ میلیارد و ۴۸۵ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۷۸۷ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند. بر اساس این گزارش، میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲۶ شهریور ماه، ۴۳ هزار و ۴۰۶ تومان برای دلار، ۴۸ هزار و ۷۱ تومان برای یورو، ۱۱ هزار و ۸۱۹ تومان برای درهم، ۶ هزار و ۱۲۱ تومان برای یوآن، ۴۸۲ تومان برای روبل، هزار و ۲۷۷ تومان برای لیر ترکیه محاسبه شده است.

گفتنی است، در روز شنبه ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۴۳۶ تومان، یورو با نرخ ۵۴ هزار و ۷۴۸ تومان و درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۴۶۱ تومان مورد مبادله قرار گرفت. هم‌چنین تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۶ هزار و ۷۲ تومان، مبادله یورو با نرخ ۵۱ هزار و ۲۳ تومان و مبادله درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۵۴۵ تومان بود.

منبع: مهر

برچسب ها: ارز واردات ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار