بنابر گفته مسئولان، بازگشایی نماد‌های استانی سهام عدالت منوط به برگزاری مجامع آنهاست و تاکنون تنها مجمع ۷ استان برگزار شده است.

بنابر بر مصوبه سال گذشته شورای عالی بورس بنا بود تا ابتدای شهریور تمامی مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شود؛ برگزاری مجامع که یکی از شروط بازگشایی نماد‌های استانی سهام عدالت است؛ اما تاکنون تنها ۷ مجمع شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برای استان‌های خراسان شمالی، زنجان، گیلان، مرکزی، اصفهان، کرمان و کرمانشاه برگزار شده است.

مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سابق سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: استان‌هایی مانند قم و قزوین آگهی دعوت به مجمع خود را برای سهام عدالت در سامانه کدال درج کردند، اما مجمع آنها برگزار نشد که عمده‌ترین دلیل این عدم برگزاری هم این بود که صورت‌های مالی آنها سر فرصت به حسابرسی نرسید.

حاجی‌وند همچنین عنوان کرد: اکنون استان‌های یزد برای ۲۵ شهریورماه، فارس برای ۲۹ شهریورماه، گلستان و همدان ۲۸ شهریورماه، سیستان و بلوچستان ۲۹ شهریورماه مجمع خود را برگزار خواهند کرد؛ البته پیش بینی ما این است که چند تا از همین استان‌ها هم شرایط برگزاری مجمع را نداشته باشند البته باید منتظر ماند و دید.

حالا روز گذشته بر اساس اطلاعیه سامانه کدال مجمع سرمایه‌گذاری سهام عدالت سیستان و بلوچستان لغو شد. باشگاه خبرنگاران جوان هم این موضوع را از مسئولان مربوطه پیگیری کرد و در همین راستا اعلام شد: یک اشتباهی در آگهی منتشره شده بر سامانه کدال رخ داده به سبب این که سیستم اجازه اصلاح نمی‌دهد مجبور شدند آن آگهی را لغو و دوباره یک آگهی دعوت به مجمع منتشر خواهد شد.

روزشماری برای تمدید زمان برگزاری مجامع استانی سهام عدالت توسط شورای عالی بورس

اما یکی از لازمه‌های مهم در خصوص برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تمدید مهلت زمان قانونی برگزاری آن است که مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سابق سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امیدواریم در جلسات آتی شورای عالی بورس یکی از اولویت‌های اصلی تمدید زمان برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تا پایان سال باشد و نکته بعدی هم این که به امید خدا با ریاست جدید سازمان بورس و همچنین فعالیت جدید شورای عالی بورس یک تدبیری اندیشده شود که بازگشایی نماد‌های استانی سهام عدالت هم به شکل تدریجی با اولویت شرکت‌هایی که مجامع خود را برگزار کردند عملیاتی شود.

سهام عدالت

گفتنی است، مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برای سهامدارانی است که روش غیرمستقیم را برگزیده‌اند؛ همچنین باید اشاره کرد برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باعث افزایش شفافیت و شهره‌آوری در عملکرد این شرکت‌ها می‌شود و اطلاعات لازم برای سهامداران و عموم مردم در دسترس قرار می‌گیرد همچنین این مجامع فرصتی برای سهامداران فراهم می‌کنند تا در تصمیم‌گیری‌های مهم شرکت‌ها شرکت و حقوق و منافع خود را حفظ کنند.

برگزاری مجامع سهام عدالت ارتباط بین مدیران، سهامداران و سایر عوامل مرتبط با شرکت‌ها را تقویت می‌کند و تعامل بیشتری بین آنها ایجاد می‌کند؛ همچنین این مجامع با ایجاد فرصت برای ارائه گزارش‌ها، برنامه‌ها و بودجه‌های شرکت‌ها، به ارتقاء کیفیت مدیریت و افزایش شفافیت در فعالیت‌های شرکت‌ها کمک می‌کنند مورد دیگر این که برگزاری مجامع سهام عدالت به تحقق اصول حاکمیت شرکتی کمک می‌کند و به بهبود عملکرد و پاسخگویی شرکت‌ها به سهامداران و دیگر عاملان اقتصادی کمک می‌کند.

در نهایت بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان بورس بالغ بر ۵۰ میلیون نفر، سهامدار سهام عدالت هستند که حدود ۲۰ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۳۰ میلیون نفر به صورت غیر مستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سهام عدالت خود را مدیریت می‌کنند؛ سهامدارانی که چشم انتظار هستند تا بعد از برگزاری مجامع در خصوص بازگشایی نماد‌های استانی این سهام تصمیمات لازم اتخاذ شود تا پس از سال‌ها بتوانند به پول‌های بلوکه شده خود دسترسی پیدا کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار