مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل گفت: تاکنون عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حدود ۳۲ میلیون هکتار از مساحت عرصه‌های منابع طبیعی کشور انجام شده است.

حمید نوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر با ۲ ابر چالش بزرگ تغییر کاربری اراضی و پوشش گیاهی و نقش توسعه اقتصادی بشدت در تغییرات سطح کشاورزی و باغات، الگوی مصرف و شهرنشینی ها و گرمایش جهانی و تغییرات اقلیم در حوزه بارش و دما مواجه هستیم.

  به گفته او، مهم ترین اثرات تغییر بارش و دما و بویژه مقادیر حداکثر و حداقل متغیرهای اکولوژیک و هیدرولوژیک است که فرسایش آبی و بادی، تخریب سرزمین و سیلاب و خشکی را تشدید و اکو سیستم های حوزه آبخیز را متاثر کرده است.

نوری  با بیان اینکه پوشش گیاهی در برنامه هفتم و هشتم باید اولویت قرار بگیرد، افزود: تغییر کاربری اراضی منجر به افزایش آسیب پذیری اکوسیستم شده است که در محاسبات ارزش های اقتصادی  بسیاری از تصمیم گیران در برنامه ریزی ها این موضوعات را لحاظ می کنند که در نهایت این امر سرعت تخریب  را کاهش می دهد که با مدیریت پوشش گیاهی می توان تاب آوری اقتصادی و اجتماعی برای رسیدن به اکوسیستم های پایدار فراهم کرد. که در برنامه هفتم و هشتم موضوع پوشش گیاهی اولویت دار باید تلقی شود.

ضرورت اجرای برنامه مقابله با تخریب سرزمین و احیای پوشش گیاهی در ۱۰ استان کشور

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها ادامه داد: با توجه به نقشه سلامت حوزه های آبخیز و نقشه امنیت بوم سازگان کشور لازم است در ۱۰ استان اولویت دار کشور برنامه های مقابله با تخریب سرزمین و احیای پوشش گیاهی و مدیریت فرسایش و رسوب،  متمرکزتر و با صرف هزینه های بیشتر انجام شود‌‌ . حوزه های اترک بزرگ، کارون بزرگ، قزوین،البرز و تهران و جنوب و شرق کشور از مهم ترین استان‌های مورد تاکید است.

او با اشاره به اثرات اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری افزود: بررسی ها نشان می دهد که اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در  کاهش ۳ تا ۹ تن فرسایش خاک، افزایش تولید ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم علوفه در هکتار و افزایش آبدهی ۱.۵ تا ۳ برابری قنوات موثر است.

نوری با بیان اینکه ۱۴ میلیون هکتار اراضی مستعد در کشور وجود دارد، گفت: از این سطح تا حدود ۳ میلیون هکتار بصورت مشخص باید اقدامات نفوذ آب و پخش سیلاب را در مواقع سیلابی انجام دهیم، بنابراین تحقق این امر به ما در مدیریت سیلاب کمک می کند.هرچند روش های نفوذ آب در زیرزمین باید به روش های پخش سیلاب کمک کند.

اجرای عملیات آبخیزداری در ۹۰ میلیون هکتار اراضی قابلیت اجرا دارد

این مقام مسئول ادامه داد: مجموع ۹۰ میلیون هکتار اراضی آماده برنامه ریزی اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری است که در برنامه هفتم در سطح ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری باید اجرا شود، از این رو  ۷۰ هکتار مابقی را در برنامه هشتم باید برنامه ریزی کنیم.

نوری با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در برنامه هفتم نیازمند ۱۳۳ همت اعتبار است، گفت: مطابق برنامه هفتم اقدامات آبخیزداری، ۱۳۳ همت اعتبار نیاز دارد که در بودجه سالانه به تفکیک مورد توجه سازمان برنامه و بودجه قرار خواهد گرفت. همچنین امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبخیزداری در نظر گرفته شده که پیش بینی می‌شود طبق سنوات گذشته بخش قابل توجهی تامین اعتبار شود و با توجه به نگاهی که در سال‌های اخیر به آبخیزداری و آبخوانداری معطوف شده شاید بتوان کمک‌های بیشتری در این قالب برنامه‌های دیگر استانی اضافه شود.

پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی اجرای عملیات آبخیزداری در سال گذشته

او ادامه داد: عملیات آبخیزداری برای کاهش تخریب سرزمین، ارتقای پوشش گیاهی و برای مدیریت خشکسالی‌ها، کم‌آبی‌ها و نیز فرسایش و سیلاب‌ها باید اجرا شود، بدبن منظور در ۲۰ میلیون هکتار از این سطح برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری مطالعه شده و ۷۰ میلیون هکتار دیگر نیز باید مورد مطالعه تفصیلی اجرایی و به ویژه با رویکردهای نوین و لحاظ الگوی مدیریت پایدار سرزمین و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز قرار گیرد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی کشور، اعتبار مورد نیاز برای اجرای آبخیزداری و آبخوانداری در ۹۰میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در طول برنامه‌های هفتم و هشتم را حدود ۷۳۰ همت اعتبار اعلام کرد.

به گفته نوری، با توجه به اعتبار تامین شده، سال گذشته ۶۰ درصد اجرای آبخیزداری و آبخوانداری در عرصه‌های منابع طبیعی پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها گفت: عملیات آبخیزداری و آبخوانداری تاکنون در سطح حدود ۳۲ میلیون هکتار از مساحت عرصه‌های منابع طبیعی کشور انجام شده است. برای ادامه راهی به جزء مشارکت مردم، صنایع و خیرین برای تحقق اهداف و برنامه‌های آبخیزداری نداریم.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار