نایب رئیس انجمن ارگانیک گفت: در برنامه هفتم ۲.۵ درصد تولید محصولات ارگانیک باید افزایش یابد که رقم کمی نیست و سرمایه لازم باید در نظر گرفته شود.

رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک در همایش «کشاورزی ارگانیک؛ با عنوان راه‌های رفته و مسیر پیش رو» گفت: با توجه به بحث ریزگردها، بیابان، آلودگی هوا، خشک شدن زاینده رود و بیماری‌های صعب العبور از وزارت جهاد تقاضا داریم که موضوع سلامت غذا را جدی بگیرند.

به گفته او، برخی افراد محصولات ارگانیک را لوکس تلقی می‌کنند، درحالی که سلامت جامعه در گروی تولید این محصولات است.

نورانی ادامه داد: بنابر آمار مساحت کشور هلند به اندازه سه استان گلستان، مازندران و گیلان است، درحالیکه هلند ۱۴۰ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی، گلخانه‌ای و صنایع جانبی دارد. اما این استان‌ها آب سطحی دارند و مواد تولیدی وارد آنجا می‌شود، این درحالی است که این ۳ استان را باید کمربند سبز کنیم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از این موضوع که یارانه‌ای به محصولات ارگانیک تخصیص نمی‌دهند، افزود: ایران در بین ۲۶۰ کشور جهان رتبه ۷۹ تولید محصولات ارگانیک را دارا است، درحالی که می‌تواند جزء ۲۰ رتبه اول دنیا باشد.

به گفته او، در کشاورزی ارگانیک، دی اکسید کربن یکی از مسائل مهم است که با حفظ پوشش گیاهی می‌توان ذخیره کرد و به عبارتی افزایش ذخیره کربن می‌تواند به تولید ارگانیک کمک کند.  

ایران تولیدکننده محصولات ارگانیک منحصر به فرد در دنیا

در ادامه صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس انجمن ارگانیک با تاکید بر توجه به بسته‌بندی محصولات ارگانیک گفت: با ورود به بازار  صادرات محصولات ارگانیک به دلیل وجود رقبا باید روی بسته‌بندی محصولات کار کنیم؛ چراکه برخی شرکت‌های اروپایی به ایران می‌آیند و با داشتن گواهی لازم، متاسفانه محصولات ارگانیک را صادر می‌کنند.

به گفته او، اگر در کشور به دنبال ارزش افزوده هستیم، شرکت‌های بزرگ صادرات باید در امر محصولات ارگانیک شرکت کنند که منافع آن به خودمان باز می‌گردد.

نیاورانی ادامه داد: محصولات ارگانیک منحصر به فردی از جمله انجیر استهبان، خرما و گیاهان دارویی داریم که به کشور‌های اروپایی هدف صادرات محصولات ارگانیک، صادر می‌شود. آلمان، فرانسه و ایتالیا از جمله کشور‌هایی هستند که کالا را مستقیم وارد می‌کنند و بسته‌بندی را انجام می‌دهند.

نایب رئیس انجمن ارگانیک با اشاره به افزایش تولید محصولات ارگانیک افزود: در برنامه هفتم ۲.۵ درصد تولید محصولات ارگانیک باید افزایش یابد که رقم کمی نیست و سرمایه و بودجه لازم باید در نظر گرفته شود.

نیاورانی خاطرنشان کرد: در دنیا جرایم سنگینی برای تقلب و فروش محصولات غیرارگانیک به عنوان ارگانیک در نظر گرفته شده است؛ به طوریکه در برخی کشور‌ها تا ۱۴ سال زندانی دارد. از این رو کشورما هم باید به این موضوع توجه کند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار