رئیس انجمن ارگانیک گفت: گردش مالی سالانه محصولات ارگانیک در دنیا ۱۲۰ میلیارد یوروست، درحالیکه تنها نیم درصد محصولات ارگانیک در کشور ما تولید می‌شود.

رضا نورانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه هزینه پیشگیری کمتر از درمان است، گفت: کشورهای پیشرفته و توسعه یافته به این باور رسیدند که غذای سالم بدهند تا هزینه های دولت کاهش یابد، از این رو در سلامت غذا پافشاری می کنیم که در دولت چهاردهم ضریب سلامت بالا رود.

به گفته او، برای کاهش هزینه های درمان، ارتقای ضریب امنیت غذایی بهترین راهکار است، لذا در دنیای امروز بدنبال توسعه تکنولوژی هستیم.

نورانی ادامه داد: عدم استفاده از سم و کود به معنای تولید محصول ارگانیک نیست، اما با توسعه محصولات سلامت محور، هزینه های دولت کاهش و سلامت جامعه حفظ می شود. این درحالی است که با گذشت ۱۸ سال از عمر انجمن ارگانیک گذشته یک ریال یارانه تخصیص داده نشده است.

برنامه تولید محصولات ارگانیک در برنامه ششم محقق نشد

رئیس انجمن ارگانیک با بیان اینکه برنامه تولید ۲ درصدی محصولات ارگانیک در برنامه ششم محقق نشده است، افزود: برای ارتقای سلامت غذا باید سبک زندگی اصلاح شود، بدین منظور انتظار می رود دولت چهاردهم دستورات لازم در این ارتباط دهد به طوریکه سازمان سلامت غذا به جای غذا و دارو داشته باشیم.

به گفته او، اکنون تمام داروخانه ها پر از مکمل و انرژی زا شده است که بدلیل بحث سلامت جامعه، الگوی سبک زندگی باید اصلاح شود.

نورانی با بیان اینکه انجمن ارگانیک در اختیار دولت و مردم است‌، افزود: اتحادیه و صنوف می توانند بازوی قوی در بخش سلامت غذا و محیط زیست باشند، لذا مهم ترین اصل در بحث جامعه سلامت غذاست و باید کارهای بزرگی در بحث محیط زیست داشته باشیم.

رئیس انجمن ارگانیک با بیان اینکه کمتر از نیم درصد تولید ارگانیک است، گفت:  ۱۸ سال پیش در جوامع بین الملل مطرح نبودیم، اکنون  ۲۶۰ تولیدکننده محصولات ارگانیک در دنیا، رتبه ۷۹ دارا هستیم که طبق اعلام فائو مبنی بر پتانسیل بالای کشاورزی جمهوری اسلامی می توان جزء ۲۰ کشور دنیا در حوزه تولید محصولات ارگانیک بود.

گردش مالی محصولات ارگانیک در کشور ۱۲۰ میلیارد یوروست

 نورانی گردش مالی محصولات ارگانیک را ۱۲۰ میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد بر تقاضا افزوده می شود و با توجه به جایگاه کشورما در تولید گیاهان دارویی باید به سمت و سوی ارگانیک پیش رویم که اثر بخشی داروها بیشتر است.

نورانی صادرات عمده محصولات ارگانیک صادراتی را زعفران، پسته و گیاهان دارویی برشمرد و افزود: بخش عمده این محصولات در غالب مواد اولیه دارویی، آرایشی و بهداشتی و محصولات خام کشاورزی به کشورهای اروپایی همچون اتریشف آلمان، فرانسه و ایتالیا صادر می شود.

به گفته او، در حال حاضر قیمت محصولات ارگانیک در کشور ما ۲۰ تا ۳۵ درصد بیشتر از قیمت محصولات تولید سنتی است.

رئیس انجمن ارگانیک ایران سطح زیرکشت محصولات ارگانیک را ۹۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت:بنابر آمار اکنون نیم درصد تولید محصولات کشاورزی ارگانیک است، لذا از دولت چهاردهم تقاضا داریم که تولید محصولات ارگانیک کشاورزی حمایت کند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار