مقامات ویتنام می‌گویند که طوفان شدید «یاگی» در این کشور ۳۵۰ کشته و مفقود بر جای گذاشته است.

مقامات ویتنام می‌گویند که طوفان شدید «یاگی» در این کشور ۳۵۰ کشته و مفقود بر جای گذاشته و باعث خسارتی بیش از ۱.۶ میلیارد دلار شده است.

به نقل از هندوستان تایمز، میانمار، ویتنام، لائوس و تایلند با ویرانی‌های گسترده ناشی از طوفان یاگی، قدرتمندترین طوفان آسیا در سال جاری دست و پنجه نرم می‌کنند، که میلیون‌ها نفر را آواره کرده و بیش از ۴۰۰ کشته در این منطقه بر جای گذاشته است.

تارنمای ینی شفق ترکیه هم در این رابطه در گزارشی نوشت: طوفان یاگی که قوی‌ترین طوفان یک دهه اخیر در ویتنام است، در شمال این کشور ۳۵۰ کشته و مفقود بر جای گذاشته است. بیش از ۲ هزار نفر دیگر هم بر اثر رانش زمین و حوادث ناشی از باران در این کشور مجروح شده‌اند.

دولت ویتنام بیش از پنجاه و سه هزار نفر از ساکنین را تخلیه و پنجاه هزار کشتی ماهیگیری را به نقاط امن هدایت کرده است.

نگوین چی دونگ وزیر برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ویتنام، اعلام کرد که خسارات اولیه این طوفان حدود ۴۰ تریلیون دونگ ویتنام (۱.۶ میلیارد دلار آمریکا) برآورد می‌شود و رشد تولید ناخالص داخلی کشور در دو فصل آینده ممکن است به ترتیب ۰.۳۵ و ۰.۲۲ درصد کاهش یابد.

استرالیا، آمریکا، ژاپن، سوئیس و کره جنوبی نیز اعلام کرده‌اند که به ویتنام برای مقابله با پیامد‌های این طوفان کمک خواهند کرد. هند، ژاپن و نیوزیلند با این حال پیشتر کمک‌های خود را به این کشور همسایه چین ارسال کرده‌اند.

طوفان یاگی سال جاری میلادی (۲۰۲۴) پس از طوفان رده پنج «بریل» در اقیانوس اطلس، به عنوان دومین طوفان قدرتمند استوایی جهان ثبت و باعث قطع برق در بیش از ۸۰۰ هزار خانه شده است.

یاگی روز جمعه برابر با ۱۶ شهریور، هاینان چین را درنوردید و با باد‌هایی به سرعت ۲۳۴ کیلومتر در ساعت و باران‌های شدید، قطع گسترده برق را به همراه داشت و حدود یک میلیون نفر در جنوب چین مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

منبع: ایرنا

برچسب ها: طوفان ، ویتنام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار