معاون وزیر جهاد گفت: سالانه ۵۵ هزار تن محصولات ارگانیک در حوزه باغبانی کشور تولید می‌شود که در مقایسه با تولید ۲۶ میلیون تن محصول باغبانی رقم زیادی نیست.

محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد در همایش کشاورزی ارگانیک با عنوان راه های رفته و مسیر پیش رو گفت: بنابر آمار سالانه ۵۵ هزارتن محصول ارگانیک در حوزه باغبانی تولید می شود که در مقایسه با تولید ۲۶ میلیون تن محصولات باغبانی رقم زیادی نیست.

به گفته او، تولید محصولات ارگانیک شرایط خاص خود را دارد و دوران گذر را برای محصولات ارگانیک طی می کنیم و آنچه در برنامه هفتم و قوانین بالادستی مهم است فراهم کردن سازوکارهای لازم است.

برومندی با بیان اینکه ابلاغ برنامه هفتم در خصوص محصولات ارگانیک را در دستور کار قرار دادیم، افزود: بنابر آمار ۱۸ درصد خاک بخش کشاورزی متعلق به بخش باغبانی است و در مجموع ۳ میلیون هکتار باغات در تمامی محصولات به جز ۴ محصول گرمسیری نارگیل، آناناس، موز و انبه خودکفا هستیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد با بیان اینکه ۲۰۰ کشور مقصد صادراتی محصولات باغبانی ایران است، گفت: قوانین کشورها برای مراقبت از شهروندان نسبت به گذشته سخت گیرانه تر شده است و استانداردها را به شدت بالا برده‌اند.

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه در سنوات گذشته در خصوص صادرات فلفل دلمه دچار مشکل شدیم گفت: برای نخستین بار تصمیم گرفتیم که باغات ما شناسنامه دار شوند تا عملیات کشاورزی اعم از روزهای که در سال سم‌پاشی شده یا تعداد دفعات استفاده از سموم و نوع سموم مصرفی ثبت شود که براین اساس در ۲ سال اخیر برای ۵۰۰ هزارهکتار از باغات شناسنامه صادر کردیم که متعاقب آن شناسنامه تولید هم خواهیم داد تا مصرف کننده بداند در کجا محصول تولید و چه سمومی مصرف شده است.

برومندی ادامه داد: وزارت جهاد به عنوان متولی امنیت غذایی عهده دار فراوانی و دسترسی پایدار غذا و محصول سالم سفره های مردم را عهده دار است که مسئولیت خطیری را بر عهده دارد؛ بنابراین در روند تولید غذا این امر با همکاری و همیاری بخش های علمی و خصوصی در کنار یکدیگر محقق می شود.

به گفته او، در وهله نخست غذای سالم باید در اختیار شهروندان قرار بگیرد، محصولاتی که دارای حد استاندارد و مجاز باقی مانده آفات و سموم هستند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد افزود: سالیانه مقادیر زیادی اراضی کشاورزی به دلیل دخالت های انسانی از مدار تولید خارج می شود، بنابراین تمرکز ما تولید در واحد سطح با افزایش نفوذ علم و دانش است.

به گفته او، طی سال‌های اخیر وزارت جهاد کشاورزی با پیگیری انجمن ارگانیک و همه کسانی که دغدغه محیط زیست دارند، بسیاری از سموم پرخطر حذف شده است و بقیه نیز به تدریج حذف خواهد شد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به دلیل مشکلات تحریم دسترسی سبد سموم ما نسبت به کشورهای دنیا کمتر است، به طوری که دیگر کشورها برای مقابله با یک افت سبد سموم بالاتری دارند و اگر قرار است چند مرحله مبارزه شیمیایی انجام بدهند از سموم مختلف استفاده می کنند، اما تولیدکنندگان ما ناچارند از یک سم برای مبارزه استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
عملکرد وزارت جهادکشاورزی در تولید محصولات باغی حقیقتش خیلی خوب بوده است اگر قیمت مصرف کننده خوب نیست علتش فرایند میزان تولید نیست و علل دیگر دارد چون از نظر حجم تولید وضعیت خوب بوده است.
آخرین اخبار