شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد: آمانو برای زمینه‌سازی توافق نهایی هسته‌ای به ایران رفت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، به گزارش شبکه العربیه، "یوکیو آمانو" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر به ایران با حسن روحانی رئیس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد. سفر آمانو به تهران چند روز به پایان مهلت آژانس به ایران صورت گرفته است تا این کشور به پرسش های مرتبط در خصوص ابعاد نظامی احتمالی مطالعات هسته ای خود پاسخ دهد.

"زین الروابظه" گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه افزود: هدف سفر مدیر کل آژانس تلاشی برای رسیدن به حل و فصل نهایی اختلافات در برنامه بحث برانگیز هسته ای ایران است. آمانو در تهران با مقامات ارشد ایران به ویژه رئیس جمهور حسن روحانی دیدار کرد. آمانو در این سفر می خواهد درباره پایبندی ایران به توقف فعالیت های حساس هسته ای خود بر اساس توافق موقت هسته ای این کشور با گروه پنج به علاوه یک اطمینان حاصل کند. همچنین سفر آمانو به ایران چند روز به پایان یافتن مهلت آژانس به این کشور در پاسخ به پرسش هایی در خصوص فعالیت های نظامی هسته ای تا سال2003  صورت گرفته است. ایران چنین فعالیت هایی را رد می کند و تاکید دارد برنامه هسته ای این کشور هیچ بعد نظامی ندارد. این پرسش ها سایه خود را بر مذاکرات آینده در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل که در شانزدهم سپتامبر آینده برگزار می شود تحمیل کرده است.

از ماه فوریه گذشته تا کنون شش دور مذاکرات برگزار شده است. هدف این مذاکرات این است که به اختلافات طولانی ایران و جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای این کشور پایان داده شود. مقامات ایران و آژانس امیدوارند که در دومین سفر امانو به ایران در یک سال گذشته زمینه برای رسیدن به توافق نهایی فراهم شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار