آمریکا و تروئیکای اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک ادعا‌های سیاسی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کردند.

آمریکا و سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان، موسوم به تروئیکای اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک در نشست فصلی شورای حکام، ادعا‌های سیاسی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کردند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد ایالات متحده و تروئیکا با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در برجام و اقدامات صورت گرفته در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) ادعا شده است: ایران باید تعهدات پادمانی خود را به طور کامل و بدون تاخیر بیشتر اجرا کند و تا زمانی که موارد نگران کننده‌ای (در روابط ایران و آژانس) وجود دارد، ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران بطور منطقی مشکوک است.

چهار کشور صادر کننده بیانیه مدعی شدند: ما از تلاش‌های طولانی مدت مدیرکل آژانس برای باز ماندن راه تعامل سازنده با ایران قدردانی می‌کنیم. این درحالیست که ایران به جای استفاده از فرصت‌ها برای تعامل سازنده در جهت حل‌وفصل همه مسائل باقی‌مانده، در انجام اقدام ملموس فوری ناکام مانده است.

آمریکا و تروئیکا سپس ادعا کردند: شورای حکام طی پنج سال گذشته از ایران خواسته است تا با حسن نیت مسائل پادمانی را حل‌وفصل کند. در واقع، شورا از سال ۲۰۲۰ چهار قطعنامه در مورد این موضوع تصویب کرده است که آخرین آن در ژوئن ۲۰۲۴ بود. اما در این مدت شاهد هیچ پیشرفتی از سوی ایران نبوده‌ایم و این کشور همچنان به توسعه صنعت هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

آنها در تداوم سیاه‌نمایی و جوسازی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شدند: شورای حکام در این مدت صبر قابل توجهی از خود نشان داده است. اما این صبر حدی دارد و ما تا زمانی که ایران به مسیر اهانت ادامه می‌دهد کنار نخواهیم ایستاد. اگر ایران برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده همکاری لازم، کامل و بدون ابهام با آژانس را صورت ندهد، شورا اقدامات بیشتری را صورت خواهد داد. این اقدامات می‌تواند شامل درخواست از مدیرکل آژانس برای تهیه گزارش جامع درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد.

آمریکا و تروئیکا سپس این ادعا را مطرح کردند:، اما اگر ایران مسیر همکاری فوری، کامل و بدون ابهام با آژانس را انتخاب کند، این اقدام غیرضروری خواهد بود. ما نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم سال به سال از تعهدات پادمانی مرتبط با پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی شانه خالی کند.

ادعا‌های پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعا‌های مطرح شده و تاکید بر اینکه تعهدات کشور‌ها در حوزه پادمان نامحدود نیست، اسفند ۱۴۰۱ در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد؛ توافقی که بعدا بیانیه مشترک ۴ مارس شهرت یافت. در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که همکاری خود را با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و مسائل باقی‌مانده پادمانی نیز با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار