سخنگوی کرملین در واکنش به سخنان اردوغان، تاکید کرد که روسیه با بازگرداندن کریمه به اوکراین موافقت نخواهد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه گفت که روسیه با اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که در آن گفته است لازم است شبه جزیره کریمه به کنترل اوکراین بازگردد، کاملا مخالف است.

براساس گزارش رویترز، اردوغان این هفته گفت که حمایت ترکیه از تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین تزلزل ناپذیر است و بازگرداندن کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه کرد، به کی‌یف از الزامات قوانین بین المللی است.

پسکوف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اردوغان گفت که موضوع کریمه از جمله اختلافات ما و دوستان ترکیه‌ای‌مان است. نظرات ما در اینجا کاملاً متفاوت است. در عین حال، ما از تلاش خود برای تبیین دیدگاه و موضع خود برای دوستان و همکاران ترکیه‌ای خود دست بر نمی‌داریم.

پسکوف گفت که اردوغان به دلیل روابط نزدیک اقتصادی ترکیه با روسیه از سوی آمریکا تحت فشار است. او افزود: ترکیه در تلاش است تا فشار‌های آمریکا را کاهش دهد و مطمئنا واشنگتن به صورت علنی بر ترکیه فشار وارد می‌کند و از ترساندن عواقب آن (دوستی با روسیه) بر اقتصاد ترکیه ابایی ندارد.

کرملین این هفته گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ممکن است پس از تکمیل مقدمات، برای گفتگو با اردوغان به ترکیه سفر کند. ترکیه، یکی از اعضای ناتو، در جریان درگیری که به مدت دو سال و نیم بین روسیه و اوکراین ادامه دارد، نقش مهمی در میانجیگری بین روسیه و اوکراین ایفا کرد، که شامل توافقنامه صادرات غلات اوکراینی بود.

اردوغان در جریان نشستی در قزاقستان در ماه ژوئیه به پوتین گفت که ترکیه می‌تواند به پایان درگیری کمک کند، اما کرملین این پیشنهاد را نپذیرفت.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار