بیانیه پایانی مادرید خواستار عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از غزه، کریدور فیلادلفیا و گذرگاه فلسطینی رفح شد.

نشست وزیران خارجه درباره موضوع فلسطین که امروز جمعه در مادرید برگزار شد، از همه طرف‌ها و اعضای سازمان ملل خواست به نشست گسترده درباره وضعیت غزه و اجرای راه‌حل دو دولتی به عنوان یک مسیر برای دستیابی به صلح عادلانه و همه جانبه در حاشیه نشست بعدی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۶ سپتامبر امسال بپیوندند.

براساس گزارش القدس العربی، در بیانیه مشترک این نشست که روز جمعه منتشر شد، شرکت‌کنندگان در این نشست خواستار خروج کامل نیرو‌های اشغالگر اسرائیل از غزه از جمله کریدور فیلادلفیا و بازگرداندن کنترل کامل به تشکیلات خودگردان فلسطین به سمت فلسطینی گذرگاه رفح و بقیه مناطق مرزی شدند. 

این نشست لزوم تعهد مشترک به اجرای راه حل دو دولتی را به عنوان تنها راه دستیابی به صلح و امنیت پایدار ضروری دانست. این بیانیه تشدید خطرناک در کرانه باختری را محکوم کرد و خواستار توقف فوری حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان شد.

نشست مادرید همچنین اقدامات غیرقانونی یکجانبه، شهرک سازی و آوارگی اجباری مردم فلسطین که توسط رژیم صهیونیستی انجام می‌شود را محکوم کرد و آنها را تضعیف صلح و امنیت بین المللی دانست.

این نشست خواستار دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار است که حقوق مردم فلسطین را احقاق کند و ثبات، امنیت، صلح و همکاری را افزایش دهد. در بیانیه پایانی این نشست شرکت‌کنندگان خواستار اجرای معتبر و غیرقابل بازگشت راه حل دو دولتی مطابق با قوانین بین المللی و استاندارد‌های مورد توافق از جمله طرح صلح عربی شدند.

اسپانیا میزبان یک نشست با حضور مقامات اروپایی و عربی درباره راه حل دو دولتی بود. در این نشست وزرای خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، عربستان، اسلوونی، نروژ، ترکیه و مصر گردهم آمدند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل اتحادیه عرب و وزیر امور خارجه قطر نیز در این نشست حضور داشتند.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار