شواهد بسیاری وجوددارد که نشان می دهد که با تاثیرات منفی که بانک ها و شرکت های بزرگ مثل گلدمن ساکس روی قیمت مواد غذایی گذاشته اند، باعث بالا رفتن قیمت آن شده اند و موجب شدت یافتن گرسنگی میلیون ها نفر در سرتاسر جهان شده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ريسرچ، چرا هر جای دنیا که عده ای از مردم رنج و گرسنگی می کشند ، عده ای بانکدار از این مسئله پول به جیب می زنند؟

براساس گزارش جنبش توسعه جهانی ، کمپانی گلدمن ساکس ، سال گذشته از افزایش جهانی قیمت غذا ، 400 میلیون دلار به جیب زده است . کلاً سال 2012 برای این کمپانی سال خوب و پربرکتی بوده است ! چرا که ارزش سهام این شرکت در این سال 40 درصد افزایش داشته و 30 درصد هم سود خالص عاید این شرکت شده است .

بدون شک گلدمن ساکس الان در پول شنا می کند . ولی قیمت این همه پول چیست ؟ این همه پول به کدامین قیمت به دست این شرکت رسیده است ؟

شواهد بسیاری وجوددارد که نشان می دهد که با تاثیرات منفی که بانک ها روی قیمت مواد غذایی گذاشته اند ، باعث بالارفتن قیمت آن شده اند و موجب شدت یافتن گرسنگی میلیون ها نفر در سرتاسر جهان شده اند .

الان قیمت مواد غذایی 2 برابر سال 2003 است . نزدیک به 2 میلیارد نفر از مردم جهان ، نصف درآمد خود را مجبورند خرج غذا کنند و نزدیک به یک میلیارد نفر غذای کافی برای خوردن پیدا نمی کنند . 
آیا این اخلاقی  وانسانی است که گلدمن ساکس و بانک های بزرگی چون BARCLAYS و مورگان استنلی با دست گذاشتن روی قیمت مواد غذایی میلیاردها دلار سود کنند و درعوض بسیاری از مردم فقیر جهان غذای کافی برای خوردن نداشته باشند ؟

گلدمن ساکس و دیگر بانک های بزرگ طوری با مسئله غذا برخورد می کنند که انگار در کازینو درحال قمار اند . گلدمن ساکس که در تجارت ، یکی از اصلی هاست ، با بالا بردن قیمت غذا نزدیک به یک میلیارد نفر را گرسنه تر کرده است .

آیا نباید قانونی جلوی این دزدان جهانی را بگیرد ؟ بله در ایالات متحده چنین قوانینی وجود دارد اما ، این قوانین توسط بانکدارهای وال استریت ، بی خاصیت شده و جلوی اجرایشان هم گرفته شده است . آن هم با پول خوبی که به وکلا داده می شود.

در آمریکا قانونی برای مبارزه با سفته بازی وجود دارد اما این سران وال استریت هستند که نمی گذارند چنین قوانینی به اجرا در آید.

مثل همین قوانین در انگلستان و اتحادیه اروپایی نیز وجود دارد . منتها انگلستان با قدرت پشت قانون ایستاده ولی گلدمن ساکس در آمریکا و اتحادیه اروپایی هر کاری دوست دارد می کند .

آمارها و نمودارها به ما نشان میدهند که قیمت غذا و مواد مصرفی در دهه 90 تقریباً ثابت بوده . اما بعد از سال 2000 این روند به شدت به هم خورده است .

میلیونها خانواده از گرسنگی رنج می برند چون بانکدارهای وال استریت باید سود ببرند . از آغاز بحران اقتصادی دیگر سرمایه گذاران و بانکدارها نمی توانند برای سود بیشتر به کالا و خدمات اعتماد کنند . به همین خاطر به بازار پرسود و دست نخورده مواد غذایی وارد شده اند و آن را به گند کشیده اند.

بسیاری از پولدارها از قِبل فقرا پول در می آورند. همه می دانند که جی پی مورگان با چاپ و پخش کارتهای ژتون غذایی ، میلیاردها دلار به جیب زده است . هر چقدر تعداد آمریکائی هایی که به ژتون غذایی نیاز پیدا می کنند بیشتر می شود سود مورگان هم افزایش می یابد .

برطبق گزارش سازمان ملل ، منابع ذخیره غذایی جهان به پائینترین حد خود در 40 سال گذشته رسیده است . این یعنی ذخایر غذایی از سال 1974 اینقدر کم نبوده است . ولی جمعیت جهان از آن زمان بسیار بیشتر شده است . اگر سال 2013 نیز ، خشکسالی ادامه پیدا کند دیگر پیش بینی اوضاع غیرممکن خواهد بود. 

سازمان ملل هشدار داده است که ذخیره غلات ایالات متحده به خاطر شرایط آب وهوایی و بروز خشکسالی بسیار بد است . همینطور وضعیت دیگر کشورهای صادر کننده بزرگ مواد غذایی . این به ما هشدار می دهد که سال 2013 سال گرسنگی بیشتر مردم جهان خواهد بود . 

عدم برداشت محصول مناسب ، در ایالات متحده و اوکراین ، از سال 1974 بی سابقه بوده است و گرمای آمریکا در سال 2012 بی سابقه بوده است .

عبدالرضا عباسیان اقتصاددان و مشاور سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) می گوید : ما به اندازه مصرفمان تولید نکرده ایم ، به همین خاطر ذخایر درحال کم شدن است و معلوم نیست سال آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

در 6 سال از 11 سال گذشته جهان بیش از چیزی که تولید کرده مصرف کرده است . جهان به سختی می تواند خود را تغذیه کند . زمستان های خشک و فصل برداشت کم حاصل ، به ما می گویند که سال بدی پیش رو خواهیم داشت .

همه چشم ها به فصل کاشت بعدی والبته به آمریکا است . آمریکا بیش از هر کشور دیگری در جهان مواد غذایی صادر می کند. سال پیش ، ایالات متحده آمریکا در 50 ساله گذشته بدترین سال برداشت را تجربه کرد .

این شرایط وحشت عمیقی درسرتاسر کشور ایجاد کرده است . پارسال 9 میلیون کیلومتر زمین در آتش سوخت . فقط در یک دوره کوتاه بارندگی باعث از بین نرفتن رودخانه می سی سی پی شد. بیشتر دریاچه های بزرگ آمریکا کمترین میزان آب  خود را در سالهای گذشته شاهد هستند . 

در نبراسکا 100 مایل از رودخانه پلات خشک شده است . اداره حوادث پیش بینی نشده آمریکا اعلام کرده است 2245 هزار نقطه در 30 ایالت دچار خشکسالی اند و دولت فدرال باید میلیون ها دلار بابت بیمه زمین ها وغلات خشک شده ضرر بدهد .

گله داران هم وضعیت بدی دارند چون علفی نیست که آنها گله های خود را با آنها تغذیه کنند. آنها مجبورند رمه های خود را به کشتارگاه بفرستند. این کار باعث شده که میزان گله های آمریکا در 60 سال گذشته به کمترین میزان برسد . آیا فکر نمی کنید این موضوع باعث گرانی گوشت می شود ؟

به نظر می رسد که خشکسالی ها ادامه دارد. اداره آب و هوای آمریکا گفته که این زمستان بدترین زمستان طول تاریخ آمریکا بوده است.

60 درصد کل کشور با خشکسالی مواجه اند.

همه این ها هشداری است برای سال 2012 و البه خبر خوبی برای گلدمن ساکس و دیگر شرکت ها است که هرچه بیشتر مردم را در گرسنگی نگهدارند.

برچسب ها: گرسنگی ، آمریکا ، شرکت ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار