مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: حوادث جاده‌ای و بیماران تالاسمی در سیستان و بلوچستان باعث شده تا نیاز به مصرف این ماده حیات بخش بیشتر از دیگر نقاط کشور باشد.

ابوالحسن صفدری گفت: ۳ هزار و ۳۰۰ بیمار تالاسمی ماژور و هزار و ۲۰۰ بیمار هموفیلی در سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند که برای زنده ماندن ماهیانه به ۶ هزار و ۶۰۰ واحد خون نیاز دارند.

صفدری ادامه داد: همچنین هنگام بروز حوادث و سوانح گوناگون از جمله تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها، اعمال جراحی، خانم‌های باردار در حین زایمان و نوزادان به‌خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، از دیگر نیازمندان به خون هستند که سیستان و بلوچستان را به استان پر مصرف در فراورده‌های خونی تبدیل کرده است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان تصریح کرد: این گروه‌های هدف ماهیانه ۱۲ هزار واحد مصرف خون را در این استان رقم می‌زنند، این در حالی است که طی یک سال فقط ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر اهدا خون انجام می‌دهند که این میزان کمتر از یک درصد افراد واجدالشرایط را به خود اختصاص می‌دهد و این بسیار دردناک است چرا که مصرف سالیانه استان ۱۵۰ هزار واحد است.

صفدری ادامه داد: اگر همکاری استان‌های دیگر نباشد به بحران دچار خواهیم شد، به همین دلیل است که شهر‌های استان از کمبود خون در سازمان انتقال خون شهرستان‌ها ابراز نگرانی کردند و گلایه‌مند هستند.

صفدری اظهار کرد: ماهیانه بیش از ۵۰ درصد نیاز خونی استان از ۱۲ استان کشور وارد می‌شود و این در حالی است که سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور است و این موضوع شایسته مردم نوعدوست استان نیست.

وی در خصوص علت کاهش آمار اهدا در سیستان و بلوچستان افزود: در بررسی‌های انجام شده چند نکته جلب‌توجه می‌کند، از ۲۶ شهر استان سیستان و بلوچستان تنها ۶ مرکز اهدای خون در شهر‌های زاهدان، زابل، چابهار، ایرانشهر، خاش سراوان وجود دارد و مرکز اهدای خون در ۲۰ شهرستان استان وجود ندارد، طی پیگیری‌های انجام شده و کمک از مسئولین نبود بودجه و اختصاص‌سهمیه برای احداث سازمان انتقال خون در تمامی این شهر‌ها دلیل اصلی نبود سازمان انتقال خون در ۲۰ شهر این استان جوان و پهناور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار