مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اوربان به خاطر حضور در نشست سازمان کشور‌های ترک انتقاد کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نارضایتی خود را از حضور ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در نشست غیررسمی سازمان کشور‌های ترک که در ۵ و ۶ ژوئیه (۱۵ و ۱۶ تیر) برگزار شد، ابراز کرد.

مجارستان اکنون کشور عضو اتحادیه اروپا است که تا آخر دسامبر ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای شورای اروپا را بر عهده دارد.

بورل در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: نمایندگی عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، هیچ گونه مأموریتی از شورای اتحادیه اروپا برای پیشبرد روابط با سازمان کشور‌های ترک دریافت نکرده است.

وی ادامه داد که این بلوک هرگونه تلاش سازمان کشور‌های ترک برای «مشروعیت بخشیدن به تشکیلات تجزیه طلب ترک‌های قبرس» را رد می‌کند.

نخست وزیر مجارستان روز ۵ ژوئیه (۱۵ تیر) در میان مخالفت‌های مقامات اروپایی به مسکو سفر و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرده بود.

اوربان که همواره یکی از مخالفان اعمال تحریم از سوی اتحادیه اروپا بر روسیه بوده است، پس از دیدار با پوتین اعلام کرد که اولین قدم را برای احیای گفت‌وگو بین روسیه و اوکراین برداشته است.  

این مقام مجارستانی هفته گذشته نیز به اوکراین رفته و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. پس از دیدار، اوربان اظهار داشت که به زلنسکی پیشنهاد آتش‌بس برای آغاز مذاکرات با روسیه را داده است.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار