زلنسکی روز‌های بدی را به خاطر وقایع آمریکا و فرانسه پشت سر می‌گذارد

رئیس جمهور اوکراین به دلیل شکست جو بایدن در مناظره و همچنین نتایج دور اول انتخابات در فرانسه، روز‌های بدی را تحمل می‌کند.

گاوین مورتیمر، ستون نویس اسپکتیتر گفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به دلیل شکست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مناظره با دونالد ترامپ، رئیس سابق کاخ سفید و همچنین نتایج دور اول انتخابات در فرانسه، روز‌های بدی را تحمل می‌کند.

به گفته مورتیمر، این چند روز برای زلنسکی بد گذشت. زلنسکی باید هنگام تماشای عملکرد «نامنسجم» بایدن در مناظره تلویزیونی با ترامپ «صورتش را با دستانش پوشانده باشد».

وی افزود: نتایج دور اول انتخابات در فرانسه که ممکن است پایان کار امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و پایان حمایت هایش از اوکراین باشد، به نگرانی زلنسکی بیش از پیش می‌افزاید.

زلنسکی پیشتر گفته بود که امکان مذاکره با روسیه از طریق میانجیگری وجود دارد. همچنین، به گفته وی، اوکراین می‌خواهد تا پایان سال برنامه‌ای برای حل مناقشه آماده کند.

اظهارات اخیر زلنسکی در خصوص صلح و مذاکره، تفاوت جدی با مواضع پیشین او را نشان می‌دهد. زلنسکی در اکتبر سال ۲۰۲۲ قانونی را امضا کرده بود که هرگونه مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را ممنوع می‌کرد. او همچنین پیش از این نیز طرح صلح دیگری ارائه کرده بود. طرح صلح ده ماده‌ای زلنسکی برای اولین بار در پاییز ۲۰۲۲ ارائه شده و خواستار خروج کامل و بدون قید و شرط نیرو‌های روسیه از تمام مناطق اوکراین شد. این طرح همچنین تشکیل دادگاه بین‌المللی برای فرماندهان نظامی روسیه و همچنین دریافت غرامت از روسیه را خواستار شد. روسیه در همان زمان نیز این طرح را بسیار «غیر واقعی» خوانده بود. 

پیش از این، رویترز گزارش داده بود که کیت کلوگ و فرد فلیتز مشاوران دونالد ترامپ طرحی را برای پایان عملیات نظامی در اوکراین به او ارائه کرده اند که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، اجرایی خواهد شد. آنها همچنین اشاره کردند که در صورت امتناع روسیه از مذاکره، ایالات متحده باید کمک به اوکراین را افزایش دهد. به گفته مشاوران، فدراسیون روسیه «می تواند متقاعد شود تا پای میز مذاکره بنشیند و قول دهد پیوستن اوکراین به ناتو را برای مدت طولانی به تعویق بیندازد.» این در حالی بود که مقامات اوکراینی این طرح را رد کردند.

ارتش اوکراین در ماه‌های اخیر تلفات سنگینی داشته است و گزارش شده برخی از افراد واجد شرایط خدمت سربازی در حال فرار از مرز‌ها هستند. این کشور با کمبود نیروی انسانی و کمبود مهمات مواجه است و هر روزه کارشناسان جنگی بیشتری خواستار مذاکره و پایان دادن به روند جنگ در آن می‌شوند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار