پالتیکو:

مکرون در دو راهی ماندن یا قدرت گرفتن راست افراطی در فرانسه

رئیس‌جمهور فرانسه پس از انتخابات پارلمانی، شاید ناچار باشد بین جلوگیری از قدرت‌گرفتن راست افراطی و باقی ماندن در قدرت یکی را انتخاب کند.

«امانوئل مکرون» نخست‌وزیر فرانسه در دور نخست انتخابات پارلمانی کشورش شاهد عملکرد ضعیف حزب خود و قدرت‌گیری جریان راست افراطی بود، جریانی که مکرون با هدف شکست‌دادن آن، برگزاری انتخابات را اعلام کرده بود.

به گزارش «پالتیکو» مکرون حالا با یک تصمیم بسیار دشوار روبرو است: اینکه نامزد‌های حزب خود را به نفع رقیبی غیر از جریان راست افراطی از دور دوم انتخابات خارج کند تا راست افراطی قدرت را در دست نگیرد و یا اینکه به مبارزه ادامه دهد تا آخرین تلاش‌های خود را برای احیای قدرت از دست رفته حزبش به کار گیرد.

پس از آنکه راست افراطی فرانسه با رهبری «مارین لوپن» در انتخابات پارلمان اروپا حزب حاکم این کشور را شکست داد، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تصمیم به یک قمار پرخطر گرفت و پارلمان را منحل کرد، با این امید که در انتخابات دوباره اکثریت را به دست آورده و اعتبار حزب خود را احیا کند.با این حال، پس از شمارش آرا مشخص شد که حزب راست افراطی فرانسه با فاصله قابل توجه برنده دور نخست انتخابات پارلمانی شده و یک گام به تسلط بر فضای سیاسی این کشور نزدیک‌تر شده است. فرانسه ممکن است به زودی شاهد روی کار آمدن یک دولت راست افراطی باشد و این درحالی است که این کشور دومین اقتصاد بزرگ اروپا و تنها کشور هسته‌ای اتحادیه اروپاست شود.

اگر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در دور دوم انتخابات در هفتم ژوئیه پیروز شده و اکثریت پارلمان را کسب کند، فرانسه با یک وضعیت سیاسی جدید مواجه خواهد شد. حزب لوپن از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه حمایت کرده و گفته که می‌خواهد از اتحادیه اروپا و ناتو خارج شود. پیروزی در این انتخابات می‌تواند به او کمک کند که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۷، رئیس‌جمهور فرانسه شود.

لوپن و هم حزبی ها

«برونو کوترس» کارشناس سیاسی فرانسه می‌گوید با توجه به اینکه حزب لوپن سه بار در انتخابات اروپا پیروز شده و شخص او هم ۲ بار به مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه راه یافته، گفت اگر این حزب حالا در انتخابات پارلمان پیروز شود دیگر باید آن را به عنوان یکی از احزاب جریان اصلی در نظر گرفت.

انتخابات پارلمانی در فرانسه فرآیند پیچیده‌ای دارد؛ بدین ترتیب که ۲ نامزدی که در هر حوزه انتخابیه در دور اول بیشترین آرا را کسب کنند، به دور دوم می‌روند. موفقیت حزب راست افراطی فرانسه در این انتخابات به این نکته بستگی دارد که سایر احزاب و حزب مکرون چه عملکردی داشته باشند و برای شکست جریان راست افراطی متحد شوند یا خیر.نامزد‌ها تا سه‌شنبه فرصت دارند در مورد ادامه رقابت یا انصراف از دور دوم انتخابات تصمیم‌گیری کنند و به گزارش پالتیکو، در بسیاری از مناطق نامزد‌هایی که در جایگاه سوم قرار داشتند، به نفع احزابی غیر از جریان راست افراطی کنار کشیده‌اند.در سال ۲۰۰۲ هنگامی که جریان راست افراطی با رهبری «ژان ماری لوپن» پدرِ مارین لوپن در شرف قدرت‌گیری بود، احزاب دیگر متحد شدند تا از به قدرت رسیدن راست افراطی جلوگیری کنند؛ اما به گزارش پالتیکو، امروز فضای سیاسی فرانسه تغییر کرده است.

در این گزارش آمده است: «اکنون احزاب میانه‌رو، حزب چپ افراطی «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» را به‌مراتب خطرناک‌تر از لوپن می‌دانند. مکرون شخصا سیاست‌های ائتلاف چپ‌گرای «جبهه مردمی جدید» را برای فرانسه مخرب توصیف کرده و به آن تاخته است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار