شی: چین همواره شریک قابل اعتمادی برای قزاقستان محسوب می‌شود

رئیس جمهوری چین گفت: چین همیشه دست یاری به سوی قزاقستان دراز کرده و تمام تلاش خود را برای حمایت از قزاقستان در زمان سخت انجام داده است.

شی جین پینگ امروز سه‌شنبه برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای به آستانه سفر کرده است.

وی به رسانه‌های قزاقستان گفت: بیش از ۲ هزار سال پیش، هنگامی که جانگ چیان نماینده پادشاهی چین برای برقراری روابط با مناطق غربی ما، به این مناطق سفر کرده بود، دری برای دوستی و تبادلات بین پکن با کشور‌های آسیای مرکزی گشود.

وی افزود: ۱۱ سال پیش که من برای اولین بار طرح مرسوم به «یک‌پهنه، یک‌راه» را با دوستان قزاق مطرح کردم با استقبال گرم مردم این کشور مواجه شدم و همین امر موجب شد تا روابط بین دو کشور وارد مرحله جدیدی شود.

شی با اشاره به اینکه حمایت چین و قزاقستان از یکدیگر باعث ارتقای سطح اعتماد سیاسی بین ۲ کشور شده است، تاکید کرد: روابط پکن و آستانه از یک مشارکت راهبردی جامع به یک مشارکت راهبردی جامع دائمی تبدیل شده است.

این مقام چینی ادامه داد: دو کشور همچنین برای «ایجاد یک آینده مشترک در راستای دوستی ابدی، اعتماد متقابل عمیق و همبستگی، توسعه و رفاه»، «حمایت متقابل از منافع یکدیگر» و «احترام به مسیر توسعه یکدیگر» توافق کرده‌اند.

شی خاطرنشان کرد: چنین اعتماد و حمایت متقابل شکست ناپذیری ارزشمند است و قوی‌ترین سنگ بنای سیاسی را تشکیل می‌دهد و زیربنای همکاری دوجانبه ما است.

رئیس جمهوری چین اظهار داشت: دو کشور همواره به یکدیگر کمک کرده و از یکدیگر آموخته‌اند و شاهد جهش جدیدی در تبادلات مردمی و فرهنگی هستند.

شی با بیان اینکه چین و قزاقستان همواره در پاسخ به چالش‌های مختلف با هم همکاری داشته‌اند و با هماهنگی و همکاری بین یکدیگر در سطح بین‌المللی به نتایج جدید و ملموسی دست یافته‌اند، خاطرنشان کرد: هر دو کشور از چشم‌انداز امنیت مشترک و پایدار حمایت می‌کنند و متعهد هستند که به عنوان سازنده صلح جهانی، کمک کننده توسعه جهانی و مدافع نظم جهانی عمل کنند.

وی با بیان اینکه چین با قزاقستان برای تحکیم اعتماد سیاسی متقابل، تقویت ارتباطات راهبردی و حمایت قاطعانه از یکدیگر همکاری خواهد کرد، افزود: پکن همواره از آستانه برای حفظ استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی خود و دخالت نکردن خارجی‌ها در امور قزاقستان، حمایت می‌کند.

شی گفت: دو کشور برای پیشبرد طرح موسوم به «یک‌پهنه، یک‌راه»، گسترش همکاری در زمینه تجاری، صنعتی، سرمایه‌گذاری، انرژی، معدن، کشاورزی، انرژی‌های جدید، اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک فرامرزی، هوانوردی و هوافضا، فرهنگی، آموزشی، گردشگری و سود متقابل و برد-برد تلاش خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: در‌های بازار‌های چین به روی قزاقستان باز خواهد شد تا دوستان قزاق ما بتواند فرصت‌های توسعه چین را به اشتراک بگذارند.

رئیس جمهوری چین با اشاره به اینکه پکن شانه به شانه آستانه در مسیر شکوفایی این کشور همکاری خواهد داشت، از مقامات قزاق خواست با ترسیم طرح مشترک برای همکاری نزدیک‌تر، فصل جدیدی برای روابط بین دو کشور ایجاد کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار