عطوان: اسرائیل جرات شلیک حتی یک گلوله را به سمت یمن ندارد

تحلیلگر جهان عرب می گوید رژیم صهیونیستی در نوار غزه و جنوب لبنان شکست خورده و حتی جرات شلیک یک گلوله به سمت یمن را هم ندارد.

 «عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب به سه تحول مهم اشاره کرد که باعث رعب آمریکا و رژیم صهیونیستی شده و افزود که این رژیم در نوار غزه و جنوب لبنان شکست خورده و حتی جرات شلیک یک گلوله به سمت یمن را هم ندارد.

به گزارش روز سه شنبه رای الیوم، عطوان نوشت: آیا موشک‌ها و پهپاد‌های محور مقاومت پایگاه‌های آمریکا در اروپا به ویژه قبرس را هدف قرار خواهند داد؟ علت اعلام حالت آماده باش کامل در این پایگاه‌ها چیست؟ این اعلام آماده باش چه ارتباطی با موشک طوفان ویرانگر یمنی دارد؟

این تحلیلگر ادامه داد: هنگامی که فرماندهی نظامی عالی رتبه آمریکا همه پایگاه‌های نظامی این کشور در سراسر اروپا را به حال آماده باش کامل در می‌آورد و مانع از خروج نظامیان خود با یونیفرم نظامی می‌شود، این به آن مفهوم است که اطلاعات تایید شده و موثقی از عملیات هجومی قریب الوقوع درباره هدف قرار گرفتن این پایگاه‌ها و نظامیان مستقر در آن و تاسیساتش دریافت کرده است.

عطوان افزود: منابع آمریکایی که این اخبار را به شبکه سی ان ان دادند، ماهیت تهدید و منبع آن را مشخص نکردند که از اروپاست یا خارج از آن و اگر از خارج است از کدام سمت و به شکل خاص است؟ سه طرف احتمالی عبارتند از؛ نخست، خاورمیانه و به ویژه محور مقاومت، حامیان آن به شکل مستقیم و غیرمستقیم.

دوم، عناصر داعش که دست به حملاتی در اروپا و به ویژه فرانسه و انگلیس زده است؛ البته که این حملات آمریکایی‌ها را به دلایل معلوم هدف قرار نداده و غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

سوم، گروه‌های وابسته به روسیه و به طور مثال «واگنر» که با اشاره سرویس اطلاعاتی روسیه به حرکت درآیند، به ویژه در آستانه مرحله بعدی جنگ اوکراین که طی آن پایگاه‌های آمریکایی در قاره اروپا کانون حملات غرب به عمق روسیه خواه با سلاح متعارف یا غیرمتعارف خواهد بود، به ویژه که این پایگاه‌ها سکو‌های پرتاب موشک‌های هسته‌ای آمریکا را دارند.

این تحلیلگر اضافه کرد: مشارکت آمریکا به شکل مستقیم در جنگ نسل کشی رژیم اشغالگر طی ۹ ماه در کرانه باختری و نوار غزه، نفرت بی سابقه‌ای علیه آمریکا در جهان عرب و اسلام ایجاد کرده و احتمال دارد که این نفرت و کراهت، به حملات علیه اهداف و منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه و پایگاه‌های آمریکایی در اروپا -مشابه آنچه در دهه‌های هفتاد و هشتاد قرن گذشته از سوی سازمان‌های فلسطینی رخ داد- منجر شود.

وی نوشت: داعش که بعید است اقدامی علیه آمریکا انجام دهد، زیرا هرگز اقدامی علیه آمریکا انجام نداده و همه حملاتش علیه دشمنان این کشور از سوریه و عراق تا لیبی بوده است. روسیه نیز مشخص نیست که دست به چنین حملاتی بزند، زیرا فراتر از آن رفته و بحث استفاده از گزینه هسته‌ای در صورت اجازه دادن غربی‌ها به اوکراین برای استفاده از موشک‌ها یا بمب‌های آمریکایی یا اروپایی برای حملات به عمق روسیه، را مدنظر قرار داده است. با این تفاسیر، گزینه سوم می‌ماند و تهدیدات علیه پایگاه‌های آمریکا در اروپا احتمالا در راستای جنگ گسترده علیه این کشور و پایگاه هایش در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس خواهد بود و گواهی دهنده به نزدیک بودن انفجار جنگ گسترده در منطقه است. واشنگتن احتمال واکنش عربی را می‌دهد.

به نوشته سردبیر روزنامه رای الیوم، سه تحول مهم زیر طی روز‌های گذشته رخ داده و عامل رعب آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است:

نخست: «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که کشورش شهپادی با نام «طوفان ویرانگر» دارد که توان درهم شکستن ناو‌های آمریکایی در دریا‌های سه گانه سرخ، عرب و مدیترانه و نیز اقیانوس هند را دارد.

دوم: «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد که واکنش محور مقاومت به حمله اسرائیل بدون ضابطه، سقف و قاعده خواهد بود و این اشاره‌ای است که پایگاه‌های آمریکا در هر نقطه از قبرس تا پایگاه‌های آن در منطقه خلیج فارس از واکنش در امان نخواهند بود و یا حداقل ما این را فهمیده ایم.

سوم: هشدار نمایندگی ایران در سازمان ملل مبنی بر اینکه ایران با قدرت به هر حمله‌ای به مقاومت اسلامی لبنان واکنش نشان خواهد داد.

عطوان ادامه داد: گروه‌های فلسطینی در دهه‌های هفتاد و هشتاد قرن گذشته، فرودگاه‌ها را به میدان انفجار‌ها تبدیل کردند و بعید نیست که فرزندان و نوه‌ها و نیز پدران و برادران کودکان شهید در غزه، کرانه باختری، یمن و جنوب لبنان، پایگاه‌های آمریکایی را در اروپا و خاورمیانه به تلی از آتش تبدیل کنند.

وی نوشت: جانبداری دولتمردان آمریکا و حمایت آنها از جنگ و پاکسازی نژادی اسرائیل در غزه و کرانه باختری و جنوب لبنان، سرآغازی بزرگ برای فروپاشی و نابودی منافعش در جهان است، رژیم صهیونیستی در غزه و جنوب لبنان شکست خورده و جرات شلیک گلوله‌ای به سمت یمن را ندارد. مقاومت تا درهم شکستن و پایان دادن به پروژه صهیونیزم دست بردار نخواهد بود.

این تحلیلگر عرب زبان در پایان تاکید کرد که صهیونیست‌ها نفس‌های آخر خود را می‌کشند و خوشبختانه سران رژیم اشغالگر نیز با تمام توان به دنبال دادن پاداش به آمریکا به سبب حمایت خدمات گسترده‌اش هستند تا آن را با خود به قعر جهنم ببرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار