پکن: ناتو در امور داخلی چین دخالت می‌کند

وزارت خارجه چین با انتقاد از اقدامات ناتو، تاکید کرد این ائتلاف امنیت پکن را به چالش می‌کشد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه تایید کرد که ناتو در امور داخلی چین مداخله و سیاست‌های داخلی و خارجی چین را مخدوش می‌کند و همچنین امنیت آن را به چالش می‌کشد.

براساس گزارش اسپوتنیک، مائو در بیانیه‌های مطبوعاتی گفت: من نمی‌دانم ارزش‌های ناتو چیست. اگر بخواهد از خطوط ایدئولوژیک برای ایجاد تضاد، تحریک به رویارویی و تشدید تنش استفاده کند، چین با آن همراهی نمی‌کند.

پیش از این، لی چانگ فو، وزیر دفاع چین، نسبت به ایجاد ائتلاف نظامی مانند ناتو در منطقه آسیا و اقیانوسیه هشدار داده بود. او در جریان مجمع امنیتی شانگری لا در سنگاپور، گفت که تلاش برای تقویت اتحاد‌های مشابه ناتو در منطقه آسیا-اقیانوسیه راهی برای ربودن کشور‌های منطقه است.

این مقام چینی افزود که«این تنها منجر به سقوط منطقه آسیا-اقیانوسیه به گردبادی از اختلافات و درگیری‌ها تبدیل شده است، خواهد شد.»

وزیر چینی با اشاره به اینکه آمریکا برخی کشورهای منظقه شرق آسیا را به تشدید مسابقه تسلیحاتی و مداخله عمدی در امور داخلی دیگران متهم می کند،اعلام کرد: ذهنیت جنگ سرد اکنون دوباره جان گرفته است و خطرات امنیتی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. احترام متقابل باید بر قلدری و سلطه غلبه کند.  

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا پیش از این تلاش این کشور برای تشکیل هر گونه اتحاد امنیتی جدید غربی، مشابه ناتو، در منطقه آسیا و اقیانوسیه را رد کرده بود، اما تاکید کرد که کشورش قصد دارد هماهنگی، برنامه ریزی نظامی و آموزش رزمی را با متحدانش در منطقه آسیا و اقیانوس آرام افزایش دهد.

شایان ذکر است که وزیر دفاع چین از دیدار با همتای آمریکایی خود در سنگاپور خودداری کرد.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار