تفسیر اجمالی آیه ۲۱ سوره احزاب و تفسیر امام صادق (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا

البته شما را به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه دیگر اوصاف و افعال نیکو) اقتدایی نیکوست، برای آن کس که به (ثواب) خدا و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۱ سوره احزاب

تفسیر آیه ۲۱ سوره احزاب

از امام صادق (ع) در مورد مردی که به خاطر خوف از خدا مباشرت با زنان و غذا‌های نیکو را ترک نموده و به‌جهت احترام و تعظیم خداوند سرش را بالا نمی‌گیرد سؤال شد امام فرمودند: «امّا در مورد ترک‌کردن زنان خودت به خوبی می‌دانی که پیامبر (این عمل را ترک نمی‌نمود و، امّا در مورد کنارگذاشتن طعام‌های نیکو، رسول خدا (ص)گوشت و عسل می‌خورد.

امّا در زمینه‌ی خوف از خدا تا جایی‌که سرش را بالا نمی‌گرفت. همانا جایگاه خشوع در قلب است و چه کسی خاشع‌تر و خائف‌تر از رسول خدا (در محضر پروردگار است، امّا ایشان هرگز سر مبارک را پایین نمی‌انداخت؛ و خداوند تعالی می‌فرماید: لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِر».

«أُسْوَهٌ» در مورد تأسّی و پیروی کردن از دیگران در کار‌های خوب به کار می‌رود. در قرآن دوبار این کلمه درباره‌ی دو پیامبر عظیم الشّأن آمده است:یکی درباره حضرت ابراهیم (ع) و دیگری درباره پیامبر اسلام (ص)؛ جالب آن که اسوه بودن حضرت ابراهیم در برائت از شرک و مشرکان است و اسوه بودن پیامبر اسلام در آیات مربوط به ایستادگی در برابر دشمن مطرح شده است.


بیشتر بخوانید


نقش پیامبر در جنگ احزاب، الگوی فرماندهان است:هدایت لشکر، امید دادن، خندق کندن، شعار حماسی دادن، به دشمن نزدیک بودن و استقامت نمودن. حضرت علی (ع) فرمودند:در هنگامه‌ی نبرد، خود را در پناه پیامبر اکرم (ص) قرار می‌دادیم و آن حضرت از همه ما به دشمن نزدیک‌تر بود. «اتقینا برسول الله صلی الله علیه و آله فلم یکن منا اقرب الی العدو منه»

این آیه در میان آیات جنگ احزاب است؛ امّا الگو بودن پیامبر، اختصاص به مورد جنگ ندارد و پیامبر در همه‌ی زمینه ها، بهترین الگو برای مؤمنان است.

پیام‌های آیه ۲۱ سوره احزاب

۱- در الگو بودن پیامبر شک نکنید. «لَقَدْ»

۲- الگو بودن پیامبر، دائمی است. «کانَ»

۳- گفتار، رفتار و سکوت معنادار پیامبر حجّت است. «لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ»

۴- معرّفی الگو، یکی از شیوه‌های تربیت است. «لَکُمْ - أُسْوَهٌ»

۵-باید الگوی خوب معرّفی کنیم، تا مردم به سراغ الگو‌های بَدَلی نروند. «رَسُولِ اللّهِ أُسْوَهٌ»

۶- بهترین شیوه‌ی تبلیغ، دعوت عملی است. «أُسْوَهٌ»

۷- کسانی می‌توانند پیامبر اکرم را الگو قرار دهند که قلبشان سرشار از ایمان و یاد خدا باشد. «لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللّهَ»

۸-الگو‌ها هر چه عزیز باشند؛ امّا نباید انسان خدا را فراموش کند. «رَسُولِ اللّهِ أُسْوَهٌ - ذَکَرَ اللّهَ کَثِیراً»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار