مدیر فضای مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: هوش مصنوعی اگر بتواند در سطح مطلوبی قرار بگیرد، نیاز ما را به خبرنگار‌ها و نویسندگان با چالش مواجه می‌کند.

کارگاه فرصت‌ها و خلع‌های سیاستی و تقریبی هوش مصنوعی و محتوای رسانه امروز در دومین روز از سومین نمایشگاه رصتا با حضور محسنیان، مدیر گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محسنیان بیان کرد: در زمینه فرصت‌ها و قانون‌گذاری در هوش مصنوعی دو حالت وجود دارد. یک اینکه ما قانون داریم؛ اما این قانون پاسخگوی نیاز هوش مصنوعی نیست. یک موضوع دیگر این است که ما قانونی برای هوش مصنوعی نداریم. سوال اینجاست که آیا می‌شود هوش مصنوعی شما را در شرایطی قرار دهد که قانون متفاوتی دارد؟ لذا قانون داریم، اما باید خود را با هوش مصنوعی هماهنگ کند.  

وی ادامه‌داد: اولین چالش هوش مصنوعی در حوزه خبرگزاری و رسانه است. این موضوع هم می‌تواند خوب باشد هم بد. چون با حرفه خبرنگاری دچار چالش خواهد شد. البته هوش مصنوعی در سطحی که بتواند پاسخگوی شما باشد، نیست؛ اما اگر بتواند در سطح مطلوبی قرار بگیرد، نیاز ما را به خبرنگار‌ها و نویسندگان با چالش مواجه خواهد کرد.

وی افزود: حوزه بعدی حوزه فیلم و سریال است که هوش مصنوعی می‌تواند در تمام لایه‌ها نفوذ کند؛ بنابراین ما می‌توانیم در صنعت فیلم و سریال به دنبال مسائل آن باشیم که ببینیم چه اتفاقاتی را رقم خواهد زد. البته هوش مصنوعی می‌تواند مفید واقع شود، اما خطراتی، چون اخبار جعلی، نقض حقوق کاربران و... را رقم بزند. پس حضور هوش مصنوعی در فیلمنامه نویسی، پیش‌تولید، پس تولید، بازیگران، صدا و در تجزیه و تحلیل رفتار مخاطبان می‌تواند آسیب‌زا باشد.

وی عنوان کرد: سومین مورد صنعت تبلیغات است. هوش مصنوعی ۹۹ درصد بیشتر نسبت ما با اپراتور‌ها است.

وی بیان کرد: بخش دیگر، توسعه دهندگان و شتابزدگان هوش مصنوعی هستند. سوال اینجاست هوش مصنوعی می‌تواند به نقطه‌ای برسد که آدمی را باید از نو ساخت یا عالمی را؟ همچنین این موضوع که نیاز است دستگاه جدیدی تولید شود یا خیر؟

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار