مدیر پژوهش و محتوای انتشارات جمکران گفت: کتاب‌های تجدید چاپ در اولویت اولمان قرار دارد. چون یکسری از مخاطبان تمایل داشتند یکسری از کتاب‌ها را تهیه کنند، که در بازار موجود نبود.

علیرضا حسنی، مدیر پژوهش و محتوای انتشارات جمکران درباره فعالیت این انتشارات و اولویت به کتاب‌های تجدید چاپ گفت: ۲۰۰ عنوان کتاب در انتشارات جمکران در حال آماده‌سازی است، که امیدواریم تا آخر سال ۱۴۰۳، ۷۰ تا ۱۰۰ عنوان کتاب‌ها به چاپ برسد. از آنجایی که ما با ترافیک تجدید چاپ‌ها روبه‌رو هستیم، خانه چاپ جمکران ظرفیت چاپ بیشتر را ندارد. 

حسنی در پاسخ به این سوال که چرا انتشارات جمکران به چاپ کتاب‌های سایر انتشارات روی آورده؟ افزود: از آنجایی که ما همچنان با افزایش قیمت کاغذ رو‌به‌رو هستیم، یکسری از ناشرین امکان چاپ کتاب را نداشتند. آنها با ما تفاهم کردند تا کتاب‌هایشان را انتشارات جمکران چاپ کند. ما با ویرایش و طرح جلد جدید سعی کردیم اشکالات کتاب‌ها را برطرف کنیم، تا کتاب‌ها در بازار نشر مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد.

مدیر پژوهش و محتوای انتشارات جمکران با بیان اینکه انتشارات جمکران برای چاپ کتاب‌های جدید با تجدید چاپ‌ها رو‌به‌روست، گفت: یعنی کتاب‌هایی که یکبار از سوی انتشارات ما چاپ شده و به دلیل استقبال مخاطبان به چاپ‌های بعدی رسیده است. ترافیک تجدید چاپ‌هایمان بالاست، که رمان‌های مخصوص نوجوان بخش عمده تجدید چاپ‌ها را در بر می‌گیرد. در واقع، انتشارات جمکران از بین ناشران مذهبی دست برتر را در حوزه رمان‌های نوجوان دارد.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه‌ریزی کردید که چند درصد از تولیداتتان به تجدید چاپ‌ها و چند درصد به چاپ اولی‌ها اختصاص یابد؟ تصریح کرد: یکی از دلایلی که اعلام کردم تا انتهای سال جاری بین ۷۰ تا ۱۰۰ عنوان کتاب چاپ می‌کنیم، ترافیک تجدید چاپ‌هاست. همین مجموعه «در انتظار بهار» که به تازگی رونمایی شد، سه ماه در چاپخانه بود تا چاپ شود. چون یکسری از فروشگاه‌ها، مراکز پخش کتاب و مخاطبان تمایل داشتند یکسری از کتاب‌ها را تهیه کنند، که در بازار موجود نبود. ما آن کتاب‌ها را در اولویت چاپ قرار دادیم. به همین دلیل، کتاب‌های تجدید چاپ در اولویت اولمان قرار دارد و تلاش می‌کنیم دو شیفته کردن چاپخانه خلاء پیش‌رو را برطرف کنیم.

حسنی افزود: انتشارات جمکران چهار دفتر اصلی دارد، که می‌توان به دفتر کتاب‌های پژوهشی - معارفی، دفتر کتاب کودک و نوجوان، دفتر رمان و داستان و دفتر ادبیات پایداری اشاره کرد. ما اخیراً از هر چهار دفتر کتاب روانه بازار کردیم، که سهم کتاب‌های کودک و نوجوان بیشتر بوده است. ما هدف‌گذاری کردیم تا مفاهیم روز را به کودکان و نوجوانان منتقل کنیم و داستان‌ها را به شکل جذاب و خواندنی در بیاوریم. مثلاً در مجموعه ۱۰ جلدی «در انتظار بهار» ۱۰ موقعیت مختلف را مطرح کردیم. مثلاً یکی از شخصیت‌ها می‌تواند کاموا باشد یا آدم برفی باشد.

به گفته مدیر پژوهش و محتوای انتشارات جمکران، ما تلاش کردیم تا موضوع انتظار را برای مخاطب جا بیندازیم. امروزه مفهوم انتظار برای مخاطب کودک و نوجوان بدان معناست که ما یک گوشه دعا کنیم و منتظر بمانیم تا امام زمان (عج) ظهور کند. ما در این کتاب‌ها انتظار پویا را برای مخاطبان مطرح کردیم؛ یعنی شما باید برای ظهور منجی عالم قدم بردارید. یکی از جلد‌های این مجموعه با عنوان «کتاب نخواندنی» درباره کتابی است که هیچ‌کس آن را از کتابخانه بر نمی‌دارد، تا زمانی که خودش قدم بر می‌دارد، تا به دست مخاطب برسد. یا یکی از جلد‌های «در انتظار بهار» درباره لک‌لکی است که در انتها به فضا می‌رود. یا آدم برفی که با ایثار کردن به هدفش می‌رسد. یا کتاب «جای پای لبخند» به قلم مسلم ناصری درباره چند شخصیت است، که هر کدام گمشده‌ای دارند. همه آنها یک قدم بر می‌دارند، تا به گمده‌شان برسند. 

وی ادامه داد: کتاب «ماجرای مزرعه پیروز» درباره حیوانات اهلی است، که یک روز صاحبشان نیست و دچار آشفتگی می‌شوند. هر کدام از آنها تلاش می‌کنند گوشه‌ای از کار بگیرند، تا اینکه صاحبشان که همان منجی‌شان است، آخرین کمک را به حیوانات می‌کند و مزرعه دوباره شکل می‌گیرد. در این دو سه ماه اخیر، ۱۲ عنوان کتاب برای کودک و نوجوان کار کردیم و از لحاظ کیفی تمام این کتاب‌ها در دسته کتاب‌های مهدویت قرار می‌گیرد. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار