تفسیر اجمالی آیه ۱۷۳ سوره آل عمران و روایت امام صادق (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ

آن مؤمنانی که، چون مردم (منافق) به آن‌ها گفتند: لشکری بسیار بر علیه شما مؤمنان فراهم شده، از آنان در اندیشه و بر حذر باشید، (این تبلیغات) بر ایمانشان بیفزود و گفتند: تنها خدا ما را کفایت کند و او نیکو وکیل و کارسازی است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۷۳ سوره آل عمران

تفسیر آیه ۱۷۳ سوره آل عمران

عوامل تبلیغاتی دشمن و برخی از مردمان ساده اندیش و ترسو، به رزمندگان و مجاهدان تلقین و نصیحت می‌کنند که دشمن قوی است و کسی نمی‌تواند حریف آنان بشود، پس بهتر است درگیر جنگ نشوید. امّا مسلمانان واقعی، بدون هیچ ترس و هراسی، با آرامش خاطر و با توکّل به خداوند، به آنان پاسخ می‌گویند.امام صادق (ع) فرمودند: «تعجّب می‌کنم از کسی که می‌ترسد و به گفته‌ی خداوند «حَسْبُنَا اللّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ» پناه نمی‌برد».

این آیه درباره نعیم‌بن‌مسعود اشجعی نازل شد و جریان آن چنین است که رسول‌خدا (ص) از غزوه اُحُد برگشت، درحالی‌که عموی ایشان حمزه (ع) کشته شده و از مسلمانان کشته شده آنکه کشته‌شده و زخمی‌شده آنکه زخمی‌شده و فرارکرده آنکه فرارکرده و قتل و جراحتی به او وارد نشده است.

خدای تعالی به رسول‌خدا (ص) وحی فرمود: «هم اکنون برای جستجو، قریش بیرون برو و از اصحابت جز کسانی که مجروح شده‌اند همراه خود بیرون نبر». پیامبر (ص) اصحابش را از این قضیه باخبر کرد و با وجود زخم‌هایی که داشتند با پیامبر (ص) خارج شدند تا در منزلی فرود آمدند که به آن حمراءالاسد گفته می‌شود و قریش از ترس راه را به‌سرعت پیموده بودند و هنگامی‌که خبر بیرون‌آمدن پیامبر (ص) در جستجوی قریش به آن‌ها رسید، ترسیدند.


بیشتر بخوانید


سپس مردی از قبیله‌ی اشجع که نعیم‌بن‌مسعود نام داشت با آن‌ها روبرو شد و می‌خواست به‌سوی مدینه برود. ابوسفیان صخربن‌حرب به او گفت: «ای نعیم! آیا می‌خواهی ده شتر جوان برای تو ضمانت کنم و تو مسیرت را از حمراءالاسد قرار بدهی و به محمّد (ص) خبر بدهی که از طرف هم پیمان‌های عرب ما کنانه و خویشاوندانشان و قبیله‌های مختلف کمک زیادی آمده و تا می‌توانی آن‌ها را بترسانی تا شاید برگردند».

نعیم به او برای انجام آن کار پاسخ مثبت داد و به‌سوی حمراءالاسد رفت و رسول‌خدا (ص) را از آن آگاه کرد و گفت: «قریش با گروهی که شما توان پایداری در مقابل آن را ندارید، صبح می‌کنند پس نصیحت مرا بپذیرید و برگردید». اصحاب رسول‌خدا (ص) گفتند: «حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ. بدانکه ما به آن‌ها اهمیّتی نمی‌دهیم».

پس خداوند سبحان بر پیامبرش (ص) نازل فرمود: «الَّذِینَ اسْتَجابُوا لِله وَ الرَّسُولِ ... وَ نِعْمَ الْوَکِیل». گوینده نعیم‌بن‌مسعود بود، ولی خداوند او را به نام همه‌ی مردم نامید و این چنین است هرچه که نزولش با لفظ عام آمده و معنای آن خاص است.

پیام‌های آیه ۱۷۳ سوره آل عمران

۱-در برابر تبلیغاتِ و جنگ روانی دشمن نهراسید. «فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِیماناً»

۲-در جبهه ها، مواظب افراد نفوذی دشمن باشید. «فَاخْشَوْهُمْ»

۳-قوی‌ترین اهرم در برابر تهدیدات دشمن، ایمان و توکّل به خداست. «حَسْبُنَا اللّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ»

۴-مؤمن وقتی در گرداب بلا قرار می‌گیرد، توکّل و اتصال خود را با خدا بیشتر می‌کند. «فَزادَهُمْ إِیماناً»

۵-هم حرکت وتلاش لازم است، هم ایمان وتوکّل. «اسْتَجابُوا... حَسْبُنَا اللّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.