رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: کمتر از ۳۰ هنرمند گرفتار مشکل و ممنوعیت کاری هستند که تعدادی از آنها در خارج از کشور به سر می‌برند.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: سینما بعد از انقلاب اسلامی با همه فراز و فرود‌ها همچنان، شاخص‌ترین جلوه فرهنگی کشور است و در سه ساله اخیر هم، به‌رغم رخداد‌های بی سابقه، در مسیر توسعه قرار دارد.

خزاعی خاطرنشان کرد: از دوران کرونا، فضای عمومی فرهنگ و هنر دچار رکود، سردی و یاس شده بود؛ اما خوشبختانه، با همراهی قاطبه فعالان سینمایی و بزرگان این عرصه به نقطه مطلوب و رضایت بخشی رسیده که می‌توانیم امروز، از ایده‌ال‌ها و آرمان‌های حوزه فرهنگ حرف بزنیم و زمینه برای بحث‌های جدی‌تر فرهنگی و سینما فراهم شده است.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ خوشبین‌ترین تحلیل‌گران هم، پیش‌بینی نمی‌کرد سینما با آن شرایطی که داشته، به رشد، رونق امروز برسد افزود: وقتی قطار توسعه به حرکت در آمد، اقتصاد سینما جان دوباره گرفت، سالن‌های گرفتار تعطیلی و تغییر کاربری دوباره، رونق گرفتند و اعتماد مردم و مخاطبان به فیلم‌ها و سالن‌های سینما برگشت، اکنون، می‌توان از نیاز‌های آرمانی‌تر در این عرصه حرف زد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تلاش مضاعف برای رفع ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های سینماگران بیان داشت: طی چهل سال گذشته، در همه دولت‌ها همواره برای افراد و آثاری مشکلاتی پیش آمده است، از دهه ۶۰ هم ممنوعیت فعالیت برخی هنرمندان و آثار هنری را شاهد بوده ایم و این پدیده چیز جدیدی نیست. در همه دوره‌ها یک‌سری فیلم‌ها موانعی برای اکران داشتند و در سال‌های بعد به دلیل برخی مسائل، مشکلاتشان رفع شده است.

خزاعی ادامه داد: معتقدم هیچکس نمی‌تواند یک هنرمند را محدود کند مگر اینکه خودش این محدودیت را برای خودش ایجاد کند، هنرمند همواره با اثر هنری خود ماندگار است.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: هنرمند عضو حزب سیاسی نیست، هنرمند قرار نیست کار سیاسی کند، بلکه هنرمند باید در اثر هنری خودش حرفش را مطرح کند. سینما و فرهنگ هم محل تاخت و تاز سیاستمداران نیست. بلکه فرهنگ و هنر برای مدیریت سیاستمداران و توسعه و پیشرفت کشور است.

وی ادامه داد: هنرمندان باید در آثارشان، دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی خود را منعکس کنند. آزادی حق هنرمند است ولی اگر کسی بخواهد به جای کار هنری، وارد کنشگری سیاسی شود طبیعی است که باید مسئولیت کارش را هم بپذیرد. مانند مهندس و پزشکی که خارج از حوزه تخصصی وارد جریان سیاسی و حزبی می‌شوند. هنرمند واقعی اجازه نمی‌دهد جریانات سیاسی از آنها برای منافع خودشان سو استفاده کنند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به سیر اتفاقات معاصر گفت: متاسفانه، ما به جای اینکه بر اساس چشم انداز برنامه‌های تحولی تدوین شده حرکت کنیم به دلیل مواجهه با بسیاری از بحران‌ها و پدیده‌های اجتماعی ناچارا، همه انرژی و تمرکزمان را مصروف حل و فصل و رفع مشکلات غیرسینمایی برخی هنرمندان کرده ایم.

وی ادامه داد: امروز کمتر از ۳۰ هنرمند گرفتار مشکل و ممنوعیت کاری هستند که تعدادی از آنها در خارج از کشور بسر می‌برند و چند نفری هم به خاطر موضوع حجاب مشکل دارند که مشکلات تعدادی از آنها با همکاری و کمک خودشان در حال حل شدن است.

خزاعی خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از وقت و انرژی ما با کمک دوستان خانه سینما برای رفع این گونه گرفتاری‌های همکاران سینمایی در محاکم قضایی و امنیتی گذشت.

خزاعی با بیان اینکه پایبند به حرف و قول خودم در این سه ساله بوده ام اظهار داشت: به جز فیلم غلامرضا موسوی هیچ فیلم توقیفی در زمان مدیریت من وجود ندارد که پروانه ساخت دریافت کرده و مجوز نمایش نداشته باشد، این فیلم هم فرایندی مغایر با آیین نامه ساخت را طی کرده و تخطی عوامل از قوانین کشور در آن اتفاق افتاده است.

خزاعی تصریح کرد: در رابطه با ممنوعیت فعالیت‌های هنرمندان نیز، باید بگویم که وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی ابزار و اختیاری برای ممنوع کردن در هیچ دوره و دولتی نداشته و ندارد و مسئولیتی هم، در این زمینه ندارد بلکه قوه قضائیه و مراجع قانونی به این گونه موضوعات رسیدگی می‌کنند. قطعا هیچ مدیری دوست ندارد که در فضای کاری خودش فضای سردی ببیند و ما با تمام قوا کار کردیم تا در سینما دوستی و مودت حفظ و تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ یک سینمای ورشکسته را تحویل گرفتیم و امروز، سینما در وضعیت مطلوبی قرار دارد، و قطعا، اگر برخی پدیده‌های اجتماعی و مشکلات فرامتن سینما نبود تراز رشد سینما از این سطح هم فراتر می‌رفت و همه این موفقیت‌ها با همت و همراهی خانواده سینما، بزرگان و پیشکسوتان این عرصه و عزیزانی که تعدادی از آن‌ها در این جمع حاضر هستند محقق شده است.

رئیس سازمان سینمایی بیان داشت: من روز‌های بهتری را برای سینمای ایران آرزو می‌کنم و امیدوارم که گروه بعدی سازمان سینمایی بهترین اتفاقات را رقم بزنند و خانواده سینما خوب و خرم در کنار هم فعالیت کنند.

خزاعی گفت: از زحمات مجید اسماعیلی برای موزه سینما باید تشکر. موزه سینما با الگوی توسعه‌ای که در پیش گرفته امروز، در سطح مطلوبی قرار گرفته و به سمت استاندارد‌های جهانی نزدیک شده است. نباید از یاد ببریم که موزه سینما خانه هنرمندان و سینماگران است و هر زمانی که بخواهند می‌توانند محل رفت و آمدشان باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
به چه دلیل کسانی که تشویق به کشتار و اوباشگری و تخریب کشور شده اند و باعث کشته شدن جوانها شده اند باید بخشیده شوند ، این خائن ها باید محاکمه و مجازات شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
به فکر همسانسازی بازنشستگان باشید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۵۱ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
کاش این تلاش ها برای حضور نیروهای جوان با ایده های نو هم انجام میشد! نه اینکه همش دنبال تاریخ گذشته های پرحاشیه باشیم
آخرین اخبار