در نیمه اول سال ۱۴۰۳، ۱۸۲ هزار و ۴۲۶ بسته معیشتی، اعزام زائرین بی‌بضاعت به پیاده‌روی اربعین حسینی، کمک به کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل در قالب مهر تحصیلی انجام شده است.

نشست خبری حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی - اجتماعی و سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت هفته وقف در سازمان اوقاف برگزار شد و حجت‌الاسلام عادل روزشمار هفته وقف برشمارد و گفت: در روز جمعه ۳۰ شهریور که به نام روز وقف در تقویم جمهوری اسلامی نام‌گذاری شده، عنوان وقف؛ جبهه مقاومت، ترویج فرهنگ ایثار در نظر گرفته شده است. در روز شنبه ۳۱ شهریور به نام وقف؛ قرآن، سنت نبوی و سیره ائمه معصومین (ع) نام‌گذاری شده است.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: یکشنبه اول مهر به عنوان وقف؛ اقتصاد پایدار و رشد تولید در نظر گرفته شده، که متناسب با شعار سال و اقدامات سازمان اوقاف در حوزه‌های اقتصادی است. دوشنبه دوم مهر به نام وقف؛ اخلاق و معنویت، تکریم واقفین و خیرین نام‌گذاری شده است. سه‌شنبه سوم مهر به نام وقف؛ حمایت از خانواده، اشتغال‌زایی و ترویج فرهنگ اسلامی در نظر گرفته شده است. روز چهارشنبه هم به نام وقف؛ سلامت جامعه و حمایت از دانش بنیان‌ها نام‌گذاری شده است. روز پنج شنبه به نام وقف؛ امامزادگان، گردشگری مذهبی و ترویج فرهنگ زیارت است.

وی با بیان اینکه در راستای تجلیل از واقفین و خیرین در سطح کشور ۱۵۰ همایش تجلیل از واقفین با عنوان همایش «یاوران وقف» برگزار می‌شود، افزود: همایش ملی «یاوران وقف» با حضور مسئولان کشوری و لشکری در روز سه‌شنبه سوم مهر در سالن همایش‌های بین‌المللی هتل ارم برگزار می‌شود. همچنین، در روز چهارشنبه چهارم مهر همایش «متولیان و مجمع خیرین کشور» و در روز شنبه هفتم مهر همایش «متولیان برتر کشور» در هتل ارم برگزار خواهیم کرد. در برنامه همایش ملی از نسخه کتابخانه‌ای دیجیتال وقف رونمایی می‌شود. 

به گفته حجت‌الاسلام عادل، ۳۱۰ ایستگاه «همه واقف باشیم» برای مشاوره دادن به مراجعه‌کنندگان پیش‌بینی کردیم و ۲۰۰ ایستگاه صلواتی به مناسبت هفته وقف و وحدت برپا خواهد شد، خدمات رایگان در مراکز درمانی موقوفه در کل هفته وقف انجام می‌شود، محفل انس با قرآن در سطح کشور برگزار می‌شود. برپایی نمایشگاه دستاوردهای حوزه وقف در مراکز استان‌ها را خواهیم داشت. اهدای جوایز فرهنگی، دیدار با خانواده شهدا و رونمایی از سایت وقف‌نما برای نمایش تولیدات در عرصه رسانه از دیگر اقدامات هفته وقف خواهد بود.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در ۷۴۱ بقعه پروژه عمرانی در دست اجرا داریم، افزود: زیر بنای پروژه‌ها هم ۴۶۰ هزار و ۸۰۷ متر مربع است، که در حوزه‌های تکمیل، نوسازی، مقاوم‌سازی، تعمیر و نگهداری ۷۸ درصد رشد داشته است. اعتبار پیش‌بینی شده بالغ‌بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است، که الان ۲۱۰ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌ پروژه‌ها محقق شده است. در حوزه سرمایه‌گذاری هم ۲۲۵ پروژه در رقبات تعریف شده، که میزان مساحت پروژه‌ها چهار میلیون و ۴۷ هزار و ۳۳۲ متر مربع در عرصه است. 

وی ادامه داد: در طرح ملی مسکن، ۱۰ پروژه در شش استان در حال انجام است، که در این پروژه از بیش از ۱۱ میلیون متر مربع از املاک موقوفات در طرح ملی مسکن استفاده شده است. در حال حاضر، در کمیسیون احیاء و آبادانی ۸۵۹ مصوبه از ابتدای تشکیل کمیسیون بعضی از مصوبات در حال انجام و برخی به بهره‌برداری رسیده است. از این تعداد، ۱۵۱ مصوبه در پروژه‌های مسکونی، ۱۹۷ مصوبه در پروژه‌های تجاری، ۹ مصوبه در پروژه‌های شیلات، ۱۳ مصوبه در پروژه‌های صنعتی، ۲۲ مصوبه در پروژه‌های دانش بنیان، ۴۵ مصوبه در عرصه‌های گردشگری، ۱۰۵ مصوبه در عرصه کشاورزی، ۲۲ مصوبه در عرصه دامداری و ... است.

حجت‌الاسلام عادل گزارش اجرایی طرح قرار دوازدهم در نیمه اول سال ۱۴۰۳ به شرح ذیل اعلام کرد: توزیع ۱۸۲ هزار و ۴۲۶ بسته معیشتی به ارزش هر بسته یک میلیون تومان. در طرح قرار دوازدهم نذر کتاب مهدوی و تهیه و توزیع کتاب‌های مذهبی ویژه کودکان و نوجوانان در مناطق محروم به تعداد ۱۹ هزار و ۴۳۲ جلد کتاب. اهدای محصولات عفاف و حجاب به تعداد شش هزار و ۳۷۱ چادر، مانتو، روسری و .... اعزام زائرین بی‌بضاعت به پیاده‌روی اربعین حسینی به تعداد سه هزار و ۱۰۰ نفر. کمک به کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل در قالب مهر تحصیلی به تعداد ۲۵ هزار و ۳۲۷ بسته. از طرفی، از تاریخ ۱۵ آبان سال ۱۴۰۲ تا ۱۹ شهریور سال ۱۴۰۳، ۶۴ هزار و ۵۷۱ رقبه سنددار شدند. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار