وب‌سایت بولتین در مطلبی به نگرش جمهوری‌خواهان درباره توافق‌های تسلیحاتی چند دهه گذشته پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرگاران جوان؛ وب‌سایت "بولتین" در مطلبی نوشت: مسئله نظارت بر اسلحه برای تندروهای آمریکایی همواره حیاتی بوده است. "رونالد ریگان،" رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، نیز این مسئله را در انتهای دوره ریاست جمهوری‌اش دریافت.

در این مطلب آمده است: پیش از انتخاب ریگان به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال 1980، وی مخالف سرسخت پیمان استراتژیک محدودیت تسلیحاتی (سالت) – گفتگوهای دوجانبه آمریکا و شوروی سابق -- بود. در حقیقت، ریگان مانند جمهوری‌خواهانی که امروز از توافق هسته‌ای ایران انتقاد می‌کنند، مذاکرات سالت را "به شدت ناکارآمد" خوانده بود. وی همچنین تعهد کرده بود در صورتی که به مقام ریاست جمهوری آمریکا برسد، به این مذاکرات پایان دهد. اما پس از آنکه وی به قدرت رسید، با در نظر گرفتن نصیحت‌های مشاورانش، توافق "سالت 2" را به عنوان "سود خالص برای آمریکا" نامید. با اینکه سالت 2 حمایت کنگره را کسب نکرد و تاریخ انقضای آن نیز تا سال 1985 پیش‌بینی شده بود، ریگان تا پایان مدت تصدی سمت خود به مفاد این توافق پایبند ماند. پس از آن، سالت 2 راه را برای حصول "پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت)" هموار کرد.

ریگان تا پایان مدت ریاست جمهوری‌اش سعی داشت مشکلات مذاکرات با شوروی سابق را کاهش دهد. "جرج ویل" – یکی از جمهوری‌خواهان پر نفوذ – در این‌باره گفته بود: "ریگان با اقداماتش خلع سلاح غرب را آغاز کرد. وی افکار واهی و پوچ را به سیاست‌های آمریکا کشاند." اما دهه‌ها پس از آن، جمهوری‌خواهان متوجه شدند در آن سال‌ها در اشتباه بوده اند و به همین دلیل، اکنون از میراث ریگان حمایت می‌کنند. پرسش اینجا است که اگر اقدامات ریگان نتیجه‌بخش نمی‌شد، آیا کاندیداهای جمهوری‌خواه پس از گذشت این سال‌های زیاد همچنان خود را در پس میراث وی پنهان می‌کردند؟

در ادامه این گزارش آمده است: توافق هسته‌ای ایران مانند پیمان سالت 2 نیست. توافق هسته‌ای ایران، پیمانی سیاسی است که بین ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان (1+5) به امضا رسیده است. این توافق در کاهش نگرانی‌های امنیتی غرب موفق بوده است. ایران بیش از 98 درصد مواد اتمی خود را به خارج از این کشور منتقل کرده است و بسیاری از سانتریفیوژها را از تاسیسات اتمی خود خارج کرده است. همچنین ایران به ناظران بین‌المللی اجازه بازدید از تاسیسات اتمی خود را داده است.

نویسنده این مطلب معتقد است: توافق هسته‌ای ایران پیامدهای مهمی برای خاورمیانه داشت. در شرایطی که خاورمیانه در آشوب است، ایران و رقبای عرب این کشور دیگر برای دستیابی به سلاح هسته‌ای با یکدیگر رقابت نخواهند کرد.

همچنین نویسنده این مطلب باور دارد در صورتی که ایران بخواهد به سلاح اتمی دسترسی یابد، آمریکا بار دیگر سیاست‌های خود را در انجام مذاکرات هسته‌ای به کار خواهد گرفت.

حال، به باور نویسنده این مطلب، کارآمدی توافق هسته‌ای اثبات شده است. با توجه به وضع خطرناک خاورمیانه در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، حصول توافق هسته‌ای با ایران امری بسیار مهم تلقی می‌شود. اکنون دیگر وقت آن رسیده است که جمهوری‌خواهانی که میراث ریگان را می‌ستایند، دید خود نسبت به توافق هسته‌ای ایران را نیز تغییر دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار