«محمد جابر» معروف به ابوشجاع، فرمانده گردان طولکرم، شخصیتی است که اخیرا در مقاومت فلسطین در کرانه باختری برجسته شده است.

ابوشجاع در اردوگاه نورشمس در شهر طولکرم در کرانه باختری متولد شد و مثل دیگر مردم فلسطین در معرض ظلم و تجاوزات از سوی نیرو‌های رژیم اشغالگر اسرائیل قرار گرفت.

ابوشجاع که عضو یک خانواده فلسطینی است که رژیم اشغالگر آن را از شهر حیفا در سال ۱۹۴۸ بیرون کرد، به دلیل شرایط سخت نتوانست تحصیلش را تکمیل کند.

وی بعد از اینکه از زمان کودکی شاهد رنج و مشکلات ملت فلسطین به دلیل اقدامات رژیم اشغالگر بود، تصمیم گرفت در فعالیت‌های مقاومت در کرانه باختری شرکت کند و توانست به یکی از فرماندهان مقاومت در کرانه باختری تبدیل شود.

ابوشجاع خیلی زود وارد دنیای مقاومت شد. او در سن ۱۷ سالگی برای نخستین بار توسط نیرو‌های رژیم صهیونیستی بازداشت شد. بازداشت او فقط یک بار اتفاق نیفتاد بلکه ۲ بار دیگر نیز بازداشت شد و حدود پنج سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی سپری کرد.

او تنها از سوی صهیونیست‌ها بازداشت نشد بلکه ۲ بار نیز توسط دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین بازداشت شد.

برادر بزرگتر وی نیز بار‌ها توسط نیرو‌های رژیم اشغالگر بازداشت شده بود، اما برادر کوچکترش احمد از ۲ سال پیش در زندان‌های رژیم صهیونیستی است.

برادر دیگرش محمود نیز طی یورش نیرو‌های رژیم صهیونیستی به اردوگاه نورشمس به شهادت رسید.

در سایه یورش‌های مکرر رژیم صهیونیستی به اردوگاه نورشمس ابوشجاع و گروه تحت رهبری وی بار‌ها با تسلیم شدن مخالفت کردند و وی همچنان تحت تعقیب است.

طی این دوره منزل خانواده وی در معرض یورش‌های متعدد نیرو‌های رژیم اشغالگر قرار گرفت و بار‌ها ویران شد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی تاکید کردند ابوشجاع جزو مهم‌ترین افراد تحت تعقیب رژیم صهیونیستی و یک شخصیت برهم زننده ثبات در شمال کرانه باختری است.

به گفته این رسانه‌ها با اینکه ابوشجاع در یک منزل ساده بزرگ شده است، اما شخصیت و توانایی‌های وی او را به یک نماد و فرمانده تبدیل کرده است.

۲۱ آوریل ۲۰۲۴ همه از حضور ابوشجاع در مراسم تشییع شهدای شهر طولکرم غافلگیر شدند چرا که رژیم اشغالگر چند روز قبل از آن از ترور وی به دنبال درگیری‌های شدید در اردوگاه نورشمس خبر داده بود. این درگیری‌ها به مدت ۵۰ ساعت رخ داد و طی آن ۱۴ فلسطینی به شهادت رسیدند.

روز جمعه منابع محلی به شبکه الجزیره اعلام کردند که تعدادی از ساکنان شهر طولکرم موفق شدند ابوشجاع را از بیمارستان دولتی ثابت ثابت خارج کرده و وی را به اردوگاه منتقل کنند.

نیرو‌های تشکیلات خودگردان فلسطین وی را در این بیمارستان محاصره کرده بودند و قصد بازداشت او را داشتند.

بعد از خارج شدن محمد جابر از بیمارستان گردان‌های القدس دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین را تهدید و اعلام کرد: کسی که به ما حمله کند ما نیز با او معامله به مثل خواهیم کرد و کسی که خون مبارزان و مادران شهدا را مباح بشمرد به مجازاتی که شایسته آن است خواهد رسید.

جنبش حماس نیز اعلام کرد پیگرد اعضای مقاومت از سوی دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین به حد خطرناکی رسیده است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار