یک کارشناس روس معتقد است فرانسه به دلیل تنش‌های بالای سیاسی قادر به مدیریت رویداد‌های بین‌المللی از جمله المپیک نیست.

اوضاع سیاسی در فرانسه پیچیده است. احزاب راست و چپ در فرانسه ادعا می‌کنند که پیروز انتخابات هستند و این در حالی است که امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه تاکید دارد که انتخابات، برنده‌ای نداشته است. احزاب چپ‌گرا خود را پیروز انتخابات می‌دانند و راست‌ها چنین استدلال می‌کنند که فرانسوی‌ها با احتساب ۱۴۶ کرسی حزب اجتماع ملی، به آنها رای داده‌اند. میانه‌رو‌ها که کرسی‌های خود را از دست دادند تلاش می‌کنند اختلافات را برطرف کنند، اما به نظر می‌رسد فعلاً کسی علاقه‌ای به کاهش اختلافات ندارد.

بن‌بست سیاسی در فرانسه، بازتاب اختلافات داخلی و در صدر همه، بین سوسیالیست‌های میانه‌رو و حزب چپ «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» است. به نوشته نیویورک‌تایمز، این تنها یکی از چندین بن‌بستی است که فرانسه را به لحاظ سیاسی فلج کرده است. «سوفی بینه» دبیرکل کنفدراسیون بزرگ عمومی اتحادیه‌های کارگری در فرانسه خواستار برپایی تظاهرات گسترده در مقابل مجلس ملی با هدف فشار بر معرفی دولت چپ‌گرا است. وی این هفته در مقاله‌ای در روزنامه لیبراسیون نوشت: «مکرون می‌خواهد پیروزی ما را سرقت کند.» قانونگذاران راست از جمله «مارین لوپن» رهبر حزب اجتماع ملی و برخی دیگر از محافظه‌کاران میانه‌رو نیز گفته‌اند به‌سرعت هرگونه دولت جبهه ملی جدید را سرنگون خواهند کرد.

از این رو برای بررسی بیشتر این موضوع باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای ترتیب داده با آندری کوگان، خبرنگار و فعال سیاسی از مسکو که مشروح آن در ذیل از نظرتان می‌گذرد.

-به نظر شما فرانسه تا چه اندازه قادر به مدیریت بازی المپیک از نقطه نظر سیاسی است؟

آندری کوگان: فرانسه امسال بازی‌های المپیک را برگزار می‌کند. این کشور از نظر تاریخی به دلیل قابلیت‌های سازمانی قوی خود، به ویژه در میزبانی رویداد‌های بزرگ مانند بازی‌های المپیک، شناخته شده است. با این حال، فضای سیاسی فعلی که با ناآرامی‌ها و اعتراضات اجتماعی مشخص می‌شود، چالش‌های مهمی را برای این کشور ایجاد می‌کند. دولت فرانسه ممکن است نیاز به هدایت مخالفان عمومی و اطمینان از ایمنی داشته باشد، که می‌تواند توجه و منابع را از آماده سازی رویداد منحرف کند.

 این ادعا که فرانسه توانایی مدیریت بازی‌های المپیک را دارد، اشتباه نخواهد بود، با این حال، کیفیت مدیریت در نتیجه تنش‌های سیاسی و اجتماعی در داخل مرز‌های فرانسه مورد تردید است. اعتراضات در فرانسه یک واقعیت است و در حالی که می‌تواند بازی‌ها را مختل کند، میزان این اختلال تا حد زیادی به واکنش دولت و توانایی حفظ نظم عمومی بستگی دارد. اگر تنش‌ها همچنان بالا باشد، این احتمال وجود دارد که اعتراضات با رویداد‌ها همزمان شود و بر تدارکات، امنیت و حتی حضور افراد تأثیر بگذارد.

از این رو به دلیل بحران سیاسی و نظامی در نوار غزه، احتمال برهم زدن بازی‌های المپیک توسط معترضان زیاد است. کاملاً بدیهی است که طرفداران تیم‌های ملی مختلف از بسیاری از کشور‌های جهان خواهند بود. به عنوان مثال، طرفداران تیم اسرائیل و تیم مصر (به عنوان مثال). همانطور که بسیاری می‌دانند، اسرائیل روابط بسیار پیچیده‌ای با کشور‌های جهان اسلام مانند مصر، ایران و بسیاری دیگر دارد. بدیهی است که این تنش‌ها نه تنها در سطح بازیگران دولتی یا دولت‌ها بلکه در سطح شخصی نیز ظاهر می‌شود. بر این اساس ممکن است تحریکات زیادی در نتیجه جنایات اسرائیل در غزه و رفح رخ دهد و پلیس باید برای حل این درگیری‌ها واکنش نشان دهد. از این رو، بسیاری از معترضان طرفدار فلسطین ممکن است برای مبارزه با نمایندگان اسرائیل در چنین رویداد‌هایی شرکت کنند و این عامل ممکن است جشن‌های مرتبط با بازی‌های المپیک را خراب کند؛ و در نهایت ما هرگز نباید عامل حرکت جلیقه زرد‌ها را فراموش کنیم که همچنان می‌تواند در یک لحظه بسیار غیرقابل پیش بینی شعله ور شود، زیرا در حال حاضر بازار‌های مالی نیز آمادگی هر گونه تغییر را دارند و قیمت نفت بالاتر از همیشه است. بنابراین، نمایندگان جنبش‌های طرفدار فلسطین و جلیقه زرد‌ها ممکن است به چالشی جدی برای امنیت شهر‌های فرانسه تبدیل شوند و روند بازی‌های المپیک را تا حد زیادی مختل کنند.

-تاثیر اختلافات و مشکلات سیاسی بر توانایی فرانسه در مدیریت اوضاع را چقدر می‌دانید؟

آندری کوگان: ناگفته نماند که تأثیر اختلافات داخلی، مانند اعتصابات کارگری یا اختلافات سیاسی، می‌تواند تأثیر مستقیمی بر سازماندهی بازی‌های المپیک داشته باشد. چنین اختلافاتی ممکن است منجر به اختلال در حمل و نقل، محل اقامت یا سایر خدمات شود که برای موفقیت رویداد بسیار مهم است. علاوه بر این، اگر دولت نتواند به این مسائل رسیدگی کند، می‌تواند فضای منفی ایجاد کند که بر برداشت بین‌المللی از بازی‌ها تأثیر بگذارد.

-دستگاه قضایی فرانسه چه نقشی در میان ایفا خواهد کرد؟

آندری کوگان: سیستم قضایی فرانسه در رسیدگی به مسائل نظم عمومی به خوبی نهادینه شده و با تجربه است، اما اثربخشی آن در طول المپیک به سختی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. ظرفیت مدیریت اختلافات حقوقی ناشی از اعتراضات و همچنین تضمین ایمنی و امنیت بسیار مهم خواهد بود. تدابیر کافی و برنامه‌های آمادگی لازم برای رسیدگی سریع و منصفانه به هرگونه چالش قانونی وجود دارد و تضمین می‌کند که رویداد می‌تواند با حداقل اختلال ادامه یابد. با این وجود، سیستم قضایی فرانسه ممکن است از نظر سیاسی نسبت به تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین تعصب داشته باشد که یک بار دیگر عدم وجود دموکراسی در فرانسه را نشان خواهد داد.

در پایان، در حالی که فرانسه توانایی مدیریت موثر بازی‌های المپیک را دارد، باید در رسیدگی به تنش‌های سیاسی فعلی هوشیار و فعال بماند. تعامل بین ناآرامی‌های اجتماعی، اختلافات داخلی و چارچوب قانونی بر موفقیت کلی رویداد تأثیر می‌گذارد. آمادگی برای اختلالات احتمالی برای اطمینان از اینکه بازی‌های المپیک می‌تواند جشن ورزش و اتحاد باشد، علی رغم چالش‌های اجتماعی-سیاسی اطراف، ضروری است. اما این کاملاً پیچیده است که بگوییم فرانسه قادر به دستیابی به اهداف پیش رو هست یا خیر.

آندری کوگان خبرنگار و فعال سیاسی از مسکوی روسیه است و در بیشتر رسانه‌های این کشور از جمله راشاتودی فعالیت جدی دارد. وی در یکی از آخرین مصاحبه‌های تلویزیونی خود در شبکه ۵ فرانسه در مورد جنگ غزه، رژیم صهیونیستی را موجودیتی فاشیستی و جنایتکار خوانده بود. وی از جمله کسانی است که برای پوشش خبری تا ماه پیش در مرز اوکراین حضور فعال داشت و خبرنگار مستقر راشاتودی برای ارسال آخرین تحولات جنگ بود.

خبرنگار و مترجم: سمیه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
بجه خوشگل
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۱۰:۳۲ ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
ولی ما خوبیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
این چه کارشناسی هست ؟
هنوز ۱۸ سالش نشده!
جمع کنین این هیایو های بیهوده تون رو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
نیازی به کارشناس نیست خودمون دیشب افتتاحیه رو دیدم مایه شرمساری بود

همه یه پلاستیک فریزری رو سرشون بود اونهم در یک چنین رویداد بزرگ و خاطره انگیزی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
بعضی ها اینقدر در غرب زدگی بیچاره هستن که بازم میخوان این افتضاحی رو که در سراسر جهان مشاهده شد کتمان کنن و بقیه رو به بیهوده گویی متهم کنن
آخرین اخبار