وزرای خارجه آمریکا و چین، نگرانی‌های واشنگتن در مورد اقدامات پکن در قبال تایوان و ادعای حمایت چین از جنگ روسیه در اوکراین را تکرار کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در دیدار با وانگ یی، همتای چینی خود، به مدت یک ساعت و ۲۰ دقیقه در حاشیه یک اجلاس منطقه‌ای در لائوس، در ششمین دیدار خود از ژوئن ۲۰۲۳، زمانی که بلینکن به نشانه بهبود روابط تیره بین دو اقتصاد بزرگ جهان از پکن بازدید کرد، گفتگو کردند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت، بلینکن، که پیش از این از چین به دلیل تشدید تنش‌های دریایی با فیلیپین انتقاد کرده بود، به طور گسترده با وانگ یی در مورد اقدامات "تحریک آمیز" اخیر پکن در اطراف تایوان گفتگو کرد.

این مقام گفت که این اقدامات شامل محاصره شبیه سازی شده در جریان تحلیف لای چینگ-ته رئیس جمهور تایوان، است.

به گفته این مقام، بلینکن و وانگ توافق کردند که به پیشرفت در روابط نظامی کشورهایشان ادامه دهند، اما درباره مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای که چین در اعتراض به ارائه تسلیحات واشنگتن به تایوان آن را متوقف کرده است، گفتگو نکردند.

این مقام به خبرنگارانی که با بلینکن سفر می‌کردند، گفت: "در هر گفتگویی تایوان موضوعی است که بیشترین اهمیت را پیدا می‌کند. پکن تایوان را یک مسئله داخلی چین می‌داند. "

این مقام گفت که وزرای خارجه آمریکا و چین تاریخی برای دیدار بعدی خود تعیین نکردند.

بلینکن در حال سفر به شرق آسیا است تا با وجود عدم اطمینان سیاسی در داخل، به کشور‌های نزدیک به چین نسبت به تعهد آمریکا اطمینان دهد.

او پس از این دیدار، روز شنبه به ویتنام سفر کرد و قرار بود در روز‌های آینده در کنار لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، در ژاپن و فیلیپین مذاکرات امنیتی داشته باشد.

این مقام افزود، بلینکن به وانگ گفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور هر دو به اهمیت ثبات در روابط آمریکا و چین اعتقاد دارند و یک نظم مبتنی بر قوانین باید رعایت شود.

به گفته این مقام، بلینکن همچنین در مورد حمایت چین از پایگاه صنعتی نظامی روسیه گفتگو کرد و نسبت به اقدامات بیشتر آمریکا در صورتی که چین این حمایت را محدود نکند، هشدار داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار