رييس اداره مبارزه با مواد مخدر روسيه گفت: كشورش منتظر صدور مجوز ورود به مرزهاي "تاجيكستان" است تا پس از خروج نيروهاي ائتلاف بين‌المللي از افغانستان از مرزهاي اين كشور در مقابل تروريست‌ها و قاچاقچيان حفاظت كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "ويکتور ايوانف"، رئيس اداره مبارزه با مواد مخدر روسيه با بيان اينکه درتلاشيم نيروهاي مرزباني خود را مجددا در مرزهاي "تاجيكستان" با افغانستان مستقر كنيم اظهار داشت: هم‌اكنون نمايندگان و مشاوران روسيه درحال رايزني و مذاكره با مقامات "تاجيك" براي كسب موافقت در مورد اين موضوع هستند.
 
گفتني است؛ مرزبانان روسيه حفاظت از يكهزار و ۴۰۰ كيلومتر مرز بين تاجيك و افغان را تا سال ۲۰۰۵ به عهده داشتند و بعد از اين زمان "تاجيكستان" ادامه حضور آنها را تمديد نكرد و حفاظت از مرزهاي "تاجيكستان" به خودشان واگذار شد.

به گفته يک مقام روسي؛ اين درحالي است كه دبيركل سازمان پيمان امنيت جمعي كشورهاي روسيه و منطقه آسياي ميانه ابتداي خرداد امسال گفته بود: "تاجيكستان" پس از خروج نيروهاي ائتلاف بين‌المللي از افغانستان در سال ۲۰۱۴ قادر به تامين امنيت مرزهاي خود مي‌باشد، از همين رو روسيه در مرزهاي اين كشور حضور نخواهد يافت.

 بارديوژ اين اظهارات را پس از آن بيان داشت كه سفير روسيه در افغانستان در مصاحبه اي گفت: مسكو تدابير امنيتي لازم را براي دفاع از "تاجيكستان" پس از خروج نيروهاي ائتلاف از افغانستان اتخاذ مي كند.

سفير روسيه با اشاره به حضور سابق نيروهاي مرزباني كشورش در مرز "تاجيكستان" و افغانستان گفت: تصميم براي استقرار نيروهاي مرزباني روسيه در مرز "تاجيكستان" و "افغانستان" با موافقت دولت "تاجيكستان" اتخاذ خواهد شد.
 
در همين حال معاون مركز مطالعات استراتژي رياست جمهوري "تاجيكستان" از وجود تحركاتي براي ناآرام كردن كشور در آستانه انتخابات رياست جمهوري اين كشور در سال جاري خبر داد.

 صفرف بدون اشاره به جزئيات اين فعاليت‌ها افزود: تحركات پشت پرده براي تاسيس دو دولت جديد فرغانه و بدخشان در منطقه وجود دارد.

وي در مورد جزئيات اين دو دولت حرفي نزد اما برخي تحليلگران مي‌گويند آمريكا و انگليس قصد دارند در مناطق بدخشان افغانستان، بدخشان "تاجيكستان" و سين كيانگ چين دولتي موسوم به بدخشان بزرگ تاسيس كنند.

برهمين اساس دولت فرغانه نيز با اتحاد ولايت هايي از كشورهاي "تاجيكستان ، قرقيزستان و ازبكستان" تاسيس خواهد شد.
 
صفرف اضافه كرد: بررسي‌ها و تحليل‌ها نشان مي‌دهد در اين مناطق، بازي‌هاي ژئوپلتيكي در جريان است كه مي‌تواند وضعيت "تاجيكستان" را ناآرام كند.

معاون مركز مطالعات استراتژي رياست جمهوري "تاجيكستان" خاطرنشان کرد: اين بازي ژئوپلتيك عليه روسيه و چين با هدف كوتاه‌كردن دست آنها از آسياي ميانه درجريان است./انتهاي پيام/
 
منبع: ايرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.